اپلیکیشن آموزشی
سامانه مدیریت یادگیری
اپلیکیشن مدرسه
نرم افزار و سامانه آموزشی

مدرسه هوشمند چیست؟

همان طور که مطلع هستید با به وجود آمدن تکنولوژی و توسعه فناوری­ سبب شده تا نظرات ، شغلها و نیازهای جدیدی ایجاد گردد. به همین دلیل تمامی افراد برای زندگی در دوره جدید و توسعه یافته، به تعلیم بر اساس آن نیاز دارند.

طرح مدارس هوشمند یا هوشمندسازی مدارس از مناسب ترین و بهترین طرحها برای توسعه فناوری است. از طرح هایی که به صورت مطلوب، فناوری اطلاعات را به شکل تکمیلی و طبق اهداف از پیش تعیین شده به ساختار آموزشی وارد می‌­کند مدارس هوشمند می باشد. در واقع می‌توان گفت هدف اصلی هوشمند کردن مدارس تعلیم نسل آینده برای زندگی در عصر فناوری اطلاعات و در نتیجه شکوفایی توانایی های بالقوه‌ی آنان می باشد. 

هوشمندسازی مدارس

در حالت کلی پروسه ایجاد مدارس هوشمند از سه عصر تشکیل گردیده است:

  • عصر اول: مدارس چندرسانه‌­ای یا Multimedia که فقط با استفاده از تجهیزات سخت افزاری مدارس و تخته‌ هوشمند ایجاد می گردد.
  • عصر دوم: مدارس مدیریت هوشمند یا Smart Management که برای استفاده مدیران از آنها ایجاد گردیده است.
  • عصر سوم: مدارس هوشمند یا Smart Schools است که هم اکنون در تمام دنیا از آن‌ها به عنوان حالت مناسب مدارس یاد می کنند.

ساختار مدارس هوشمند

مدرسه هوشمند چیست؟

در مدرسه‌ هوشمند فرآیند انجام کلیه کارها مانند مدیریت، سرپرستی، بازرسی، تعلیم_ یادگیری، آزمون، اسناد، امور اداری و ... طبق فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات) صورت می گیرد و برای ترقی ساختار آموزشی و تربیتی ایجاد شده است. فناوری در مدارس هوشمند به عنوان تسریع کننده کارها می باشد و سبب شده ساختار آموزش و پرورش به اهدافش برسد و افرادی را پرورش دهد که توانایی مقابله با چالش­های قرن بیست و یکم را داشته باشند. تغییر فرآیند آموزش و پرورش در مدارس سبب شده تا تغییرات اندکی در سطح فرهنگ و روش کارکرد مدارس در کلیه پایه ها صورت گیرد. استفاده نکردن از روش های معلم‌محوری و تعلیم بر اساس حافظه و بکارگیری از روشی که فعالیت، قدرت تفکر ، خلاقیت و مسئول بودن را در کلیه دانش‌آموزان ایجاد کند، قسمتی از این تغییرات است که دانش ­آموزان برای دستیابی به آن، باید مسئولیت خود را در بخش آموزش و یادگیری بپذیرند. لازم به ذکر است والدین باید به شکل پویاتر در زمینه تعلیم و پرورش تعامل داشته باشند. همچنین وجود فناوری­های نوین اطلاعاتی و ارتباطی به عنوان یک تسهیل‌ کننده بسیار مهم است. 

اهداف مدرسه هوشمند

هدف مدارس هوشمند، استفاده از امکانات فیزیکی مدرسه، تجهیز مدرسه به کامپیوتر و تکنولوژی، الکترونیکی کردن کلاس ها ،آزمون و بررسی هوشمند نیست، بلکه این مورد یک وسیله است برای رسیدن به اهداف مهمتر که ایجاد روحیه انتقادی و پرسشگری در دانش‌­آموزان است.

همچنین مدارس هوشمند به مدارسی گفته می شود که سعی می کنند با ایجاد محیط آموزشی و بهبود ساختار مدیریتی مدرسه، دانش­‌آموزانی جستجوگر و مبتکر تربیت نمایند. در مدارس هوشمند هر یک از دانش آموزان که از توانمندی بالاتری برخوردار هستند، بهتر آموزش می بینند. همچنین در این مدارس برنامه‌­های آموزشی طوری برنامه ریزی شده که جوابگوی نیازهای مختلف دانش‌­آموزان باشد. در مدارس هوشمند، کامپیوتر در نحوه تعلیم و آزمون بسیار موثر است و سبب به وجود آمدن تحول در برنامه‌­های آموزشی می گردد اما تا به حال مدارس کارکرد اجتماعی‌شان را حفظ کرده و دانش‌­آموزان را در روابط اجتماعی‌شان کمک می‌­کنند. لازم به ذکر است در مدارس هوشمند، دانش‌­آموزان روش پردازش اطلاعات را به خوبی آموزش می بینند و این موضوع سبب می گردد که آموزش با کیفیت بالاتر و عمیق‌­تر انجام می شود. به همین دلیل به منظور تشکیل مدارس هوشمند به برنامه‌­ریزی بلند مدت نیاز می باشد یعنی به جز ایجاد تغییر در شیوه های آموزش، ایجاد بستر مناسب ارتباطی، آموزش معلمان طبق تکنولوژی نوین، باید والدین را آماده کرد. همچنین این مدارس باید از لحاظ فیزیکی و معماری با مدارس سنتی تفاوت داشته باشند. 

تجهیزات هوشمندسازی مدارس


مقالات مشابه

با تجهیزات هوشمندسازی مدارس آشنا شوید ویژگی های مدرسه هوشمند مزایای مدرسه هوشمند چیست خصوصیات مدارس هوشمند هوشمندسازی مدارس در ایران مزایای مدرسه هوشمند کاربرد نرم افزار های هوشمند در مدارس چرا هوشمندسازی مدارس لازم است؟ نرم افزار تولید و صدور کارنامه مدارس هوشمند نرم افزار ارتباط والدین و اولیاء با مدرسه راه کار مناسب مدارس برای مصرف کمتر کاغذ در مدرسه با سامانه هوشمند مدارس بهترین نرم افزار هوشمند مدارس کدام است؟ تاثیر هوشمند سازی کلاس درس در یادگیری دانش آموزان نقش آموزش مجازی و کلاس آنلاین مدارس در یادگیری تعریف مدرسه هوشمند اپلیکیشن هوشمند سازی مدارس مدیار مقایسه مدارس هوشمند و عادی بهترین برنامه و نرم افزار برای ارسال و بررسی انجام تکالیف مدرسه مدارس از چه نرم افزاری استفاده می کنند نرم افزار مدارس غیرانتفاعی نقش مدرسه در تربیت دانش اموزان بهترین جا برای تبلیغات مدارس و آموزشگاه های کنکور و زبان درامد بوفه مدرسه چند طرح دفتر حضور و غیاب دانش آموزان همراه عکس
لیست مقالات