اپلیکیشن آموزشی
سامانه مدیریت یادگیری
اپلیکیشن مدرسه
نرم افزار و سامانه آموزشی

هوشمندسازی مدارس در ایران

رویکرد مدارس هوشمند

رویکرد مدارس هوشمند، جامع و تلفیقی است که هم از مدل آموزشی مدارس هوشمند پیروی می کند و هم دانش‌­آموزان به شکل پویا در کلاس باید همکاری داشته باشد. لازم به ذکر است مدارس هوشمند یک محیط به منظور مشارکت و رقابت‌ است. در مدارس هوشمند، دبیر قسمت های آموزشی و تمرینات را طوری برنامه ریزی می کند که روحیه همکاری و تعامل میان دانش‌­آموزان افزایش یابد. به عبارت دیگر در مدارس هوشمند بخش هایی ایجاد شده که موجب ایجاد کنجکاوی در دانش­‌آموزان می شود و همین مورد سبب مشارکت دانش آموز در کلاس درس می شود. در این مدارس دانش‌­آموزان، معلمان و مدیران در محیط مدرسه به شکل متناسب باهم همکاری می نمایند و موجب میگردد کلیه نیازهای آموزشی‌ دانش آموزان برطرف گردد. در کلیه کشورها برای مدارس‌ هوشمند قوانینی عنوان گردیده است که شامل موارد زیر می شود.

ویژگی مدارس هوشمند

مدل مفهومی مدرسه‌ هوشمند دارای پنج بخش اصلی می باشد:

  • محیط آموزش و تعلیم طبق محتوای چندرسانه‌­ای می باشد
  • زیر ساخت به روز شده‌ فناوری اطلاعات
  • مدیریت مدرسه با استفاده از ساختار منسجم کامپیوتری
  • همکاری با دبیران آموزش دیده در قسمت فناوری اطلاعات
  • ارتباط سازمان یافته با مدارس دیگر توسط کامپیوتر 

مدارسی که از این پنج خصوصیت برخوردار هستند، مدارش هوشمند نامیده می شوند. در واقع، مدارس عادی برای پیوستن به مدارس هوشمند باید از این پنج ویژگی برخوردار باشند. اهداف مدرسه هوشمند طوری عنوان شده که با اهداف سازمان آموزش و پرورش همسو و هم جهت و در راستای اهداف مدارس هوشمند در آینده است. این مورد سبب می گردد به اهداف آموزش و پرورش آسان تر دست یابند. 

هدف مدرسه هوشمند

 عوامل مورد نیاز به منظور هوشمندسازی مدارس در ایران

هم اکنون این سوال به وجود می آید که آیا مدارس ما به اهدافشان از هوشمند سازی مدارس رسیده اند؟

هم اکنون برنامه‌­ریزان و کارکنان آموزش و پرورش با بکارگیری مدارس از فناوری ارتباطات و اطلاعات (ICT) مواجه هستند. این افراد برای انجام برنامه هوشمند کردن مدارس در کمترین زمان تنها مدارس را به فناوری­‌های رایانه‌­ای مجهز کردند. هم اکنون این موضوع وجود دارد که در ساختار آموزشی ایران تنها به تجهیز مدارس به امکانات سخت افزاری بسنده شده و به همین علت تغییرات چشمگیری در کارکرد، ساختار و فرآیند آموزشی دیده نمی شود. این مورد از مزایای بسیاری از جمله آموزش دانش­‌آموزانِ پژوهش‌محور، تعلیم چند وجهی دانش­‌آموزان، توسعه توانمندی های فردی و تعلیم اشخاص فهیم و آشنا به فناوری برخوردار است. مشخص است که نمی توان به تمامی این مزایا فقط با استفاده از تجهیزات سخت­‌افزاری مدارس و بدون هیچ پیش‌نیازی دست یافت. در واقع مدرسه‌ هوشمند با مدرسه‌ مجازی متفاوت می باشد. در مدارس هوشمند کارکرد اجتماعی مدرسه وجود دارد اما در مدرسه‌ مجازی،  نیاز  به حضور فیزیکی و پویای دانش آموز در مدرسه می باشد. زیرا آموزش در مدرسه هوشمند به شکل گذشته نیست و به شکل معنادار و اکتشافی می باشد.

برای رسیدن به مدارس هوشمند جامع و کامل نیاز است از ۲ دوره یا ۲ عصر از هوشمندسازی (مدارس چند رسانه‌­ای و مدیریت هوشمند) عبور کرد. 

مزایای هوشمندسازی مدارس

 


مقالات مشابه

با تجهیزات هوشمندسازی مدارس آشنا شوید ویژگی های مدرسه هوشمند مزایای مدرسه هوشمند چیست خصوصیات مدارس هوشمند مدرسه هوشمند چیست؟ مزایای مدرسه هوشمند کاربرد نرم افزار های هوشمند در مدارس چرا هوشمندسازی مدارس لازم است؟ نرم افزار تولید و صدور کارنامه مدارس هوشمند نرم افزار ارتباط والدین و اولیاء با مدرسه راه کار مناسب مدارس برای مصرف کمتر کاغذ در مدرسه با سامانه هوشمند مدارس نقش آموزش مجازی و کلاس آنلاین مدارس در یادگیری لیست آدرس و شماره تلفن مدارس سما کل کشور تعریف مدرسه هوشمند اپلیکیشن هوشمند سازی مدارس مدیار مقایسه مدارس هوشمند و عادی اپلیکیشن و نرم افزار ارسال و بررسی تکالیف دانش آموزان مدرسه ثبت نام، قوانین و ورود آزمون آنلاین کانون زبان ایران مدارس از چه نرم افزاری استفاده می کنند نرم افزار مدارس غیرانتفاعی نقش مدرسه در تربیت دانش اموزان بهترین جا برای تبلیغات مدارس و آموزشگاه های کنکور و زبان درامد بوفه مدرسه چند طرح دفتر حضور و غیاب دانش آموزان همراه عکس
لیست مقالات