اپلیکیشن آموزشی
سامانه مدیریت یادگیری
اپلیکیشن مدرسه
نرم افزار و سامانه آموزشی

خصوصیات مدارس هوشمند

همانطور که اطلاع دارید با به وجود آمدن عصر اطلاعات و گسترش فناوری­ها طبق آن ، شغل ها و نیازهای جدیدی در سراسر دنیا ایجاد گردیده است. لازم به ذکر است تمامی افراد برای زندگی در دنیای جدید و تغییر یافته به آموزش نیاز دارند. هوشمند سازی مدارس یک نمونه مناسب برای توسعه تکنولوژی است. مدارس هوشمند از جمله برنامه هایی می باشد که تکنولوژی را به شکل فراگیر و با هدفهای از پیش تعیین شده به ساختار آموزشی وارد می نماید. در واقع هدف اصلی هوشمند کردن مدارس، تعلیم نسل بعدی برای زندگی در عصر تکنولوژی و در نهایت پرورش استعدادهای بالقوه‌ آنان است. 

ویژگی مدارس هوشمند

ویژگی مدارس هوشمند

در تعیین مدارس هوشمند باید به خصوصیات زیر توجه نماییم که شامل موارد زیر می شود: جامع بودن، قابل اجرا در انواع مختلف ، روش های چندگزینه‌­ای، سر موقع بودن، دانش­‌آموز محور و استمرار.

  1. ویژگی جامع بودن : یعنی مدارس هوشمند به تمامی بخش های پروسه تعلیم ، تدریس ، محتوای آموزشی ، سنجش ، مکان و زمان شخصی که درحال تعلیم می باشد توجه نمایند و فقط به یک بخش ویژه معطوف نشوند.
  2. ویژگی اجرا در انواع مختلف : یعنی آموزش و تدریس در این مدارس به اشکال مختلفی صورت گیرد. 
  3. ویژگی روش چند گزینه­‌ای : به این معنی که برای تدرس، معلم چندین روش تدریس داشته باشد. همچنین در هنگام سنجش دانش­‌آموزان، بتوانند از گزینه های مختلف ، موردی را که می خواهند انتخاب نمایند.
  4. ویژگی سر موقع بودن : یعنی بتوانند از امکانات و مزایای مدرسه در مواقع لزوم استفاده نمایند. 
  5. دانش‌آموز محوری : در این مدارس در حین تدریس، کارهای کلاسی که دانش آموز علاقه به انجام دادن آنها دارد صورت می گیرد و این موضوع موجب کسب تجربه دانش آموز می شود. لازم به ذکر است در زمان های مختلف این موضوع فرق دارد. 
  6. ویژگی استمرار : در مدارس هوشمند تمامی کارهای کلاسی و تدریس طبق برنامه و بر اساس هدفهای مختلف و سازمان یافته پشت سر هم صورت می گیرد.

علل و اهداف هوشمندسازی مدارس

  • تکرار فرآیند تعلیم دانش‌­آموزان در خارج از مدرسه
  • ایجاد محیط فعال، پویا و جذاب برای پرورش استعدادها و به وجود آوردن خلاقیت‌­های شخصی و تیمی دانش‌­آموزان
  • افزایش میزان همکاری ، پشتیبانی و حضور والدین و کسانی که در فرآیند تدریس و آموزش دانش­‌آموزان حضور دارند
  • همراهی مسئولین آموزشی مدارس با برنامه نوین آموزشی بر اساس نیاز جامعه دانش‌بنیان
  • ایجاد محیط مناسب برای سنجیدن مستمر دانش آموزان طبق استعداد و میزان ترقی آنها
  • به وجود آوردن مکان مطلوب برای مشارکت دانش‌­آموزان و دبیران در فرآیند تعلیم و آموزش
  • توسعه تعلیم تجربی، تحقیق محور و دانش ­آموز محور در پروسه آموزش
  • توسعه و پیشرفت مهارت‌­های ادراکی، کلامی، اجتماعی و بحث های تخصصی دانش‌­آموزان

خصوصیات مدارس هوشمند


مقالات مشابه

با تجهیزات هوشمندسازی مدارس آشنا شوید ویژگی های مدرسه هوشمند مزایای مدرسه هوشمند چیست مدرسه هوشمند چیست؟ هوشمندسازی مدارس در ایران کاربرد نرم افزار های هوشمند در مدارس چرا هوشمندسازی مدارس لازم است؟ راه کار مناسب مدارس برای مصرف کمتر کاغذ در مدرسه با سامانه هوشمند مدارس اپلیکیشن هوشمند سازی مدارس مدیار
لیست مقالات