اپلیکیشن آموزشی
سامانه مدیریت یادگیری
اپلیکیشن مدرسه
نرم افزار و سامانه آموزشی

مزایای مدرسه هوشمند چیست

هم اکنون از جمله اولویت های مهم آموزش و پرورش در سراسر دنیا هوشمندسازی مدارس می باشد. این مورد در کشور ما هم صادق می باشد و مدارس آماده وارد شدن به عصر اطلاعات می شوند. ممکن است سوالات بسیاری در این زمینه برای اشخاص به وجود آید که برخی از آنها عبارتند از:

  • برای هوشمند کردن مدارس چه فعالیت هایی لازم می باشد که صورت گیرد و از کجا باید شروع نمود؟
  • چه تجهیزات و نرم افزارهایی برای هوشمندکردن مدارس نیاز می باشد؟
  • چه وسایلی برای هوشمند کردن مدرسه مناسب می باشد؟ 

برای پاسخ به این سوالات لازم است پیشینه تعلیم و تکنولوژی های آموزشی را ارائه نماییم و به این نتیجه می رسیم که پروسه آموزش در کلاس های درس، سه مرحله دارد:

دوره اول

در روش قدیمی و گذشته برای تعلیم در کلاس های درس از تخته سیاه یا وایت برد استفاده می گردید. اواخر از رایانه و دیتا پروژکتور به صورت جداگانه و در کنار آن بکار برده می شود. به منظور نوشتن از تخته سیاه و یا وایت برد و از کامپیوتر و دیتا پروژکتور برای نمایش اسلاید و فیلم استفاده می گردد.

مدرسه عادی

دوره دوم

با به وجود آمدن تکنولوژی برد هوشمند، روش های سنتی باهم ترکیب شدند و از آنها به صورت موازی و همسو برای تعلیم مطلوب تر، اثربخش تر و جذاب بکار برده می شود.

با استفاده از روش های گذشته در تعلیم، میزان مشارکت دانش آموز در فرآیند یادگیری اندک بود. لازم به ذکر است این روش تعلیم دارای کمبودهایی نیز بود که تعدادی از آنها شامل موارد زیر می گردد: 

  1. به علت احتیاج دانش آموز به مطالبی که در کلاس درس عنوان می گردید در نتیجه دانش آموز حتما باید آنها را یادداشت می کرد. به همین دلیل بالای 70 درصد از زمان دانش آموز ، صرف نوشتن در کلاس درس می گردید.
  2. در هنگام یادداشت برداری از مطالب عنوان شده ، احتمال خطای دانش آموز وجود داشت و در نتیجه ممکن است در آموزش مطالب با مسئله مواجه می گردید.
  3. به سبب اینکه در این روش بالای 70 درصد از زمان دانش آموز صرف یادداشت برداری می گردید و حدودا 10 درصد از زمان هم به بازیگوشی می گذرد، در بهترین حالت تنها 20 درصد از زمان کلاس درس صرف آموزش می گردید. به همین دلیل برای جبران این مورد باید در خانه زمان بسیاری را به منظور تکرار و تمرین مطالب درسی صرف کنند. در نتیجه اکثر دانش آموزان در کلاس درس به جای یادگیری مطالب ، وقت خود را صرف نوشتن دروس تذریس شده از طرف معلم می کنند و در منزل در عوض استراحت در حال تکرار تمرین ها و دروس هستند.
  4. به سبب اینکه نقش دانش آموز در تعلیم و یادگیری نهایتا 10درصد می باشد، به همین دلیل معلم به دروس آموزشی ارائه شده خود اکتفا می کند و برای رشد و ترقی خود تلاشی نمی کند زیرا دانش آموز تقاضایی از معلم ندارد. 
  5. معلم برای ادامه دروس سعی می نماید که مطالب قبلی را که عنوان شده یادآوری نماید و این مورد موجب اتلاف وقت کلاس می گردد.

مدرسه هوشمند و عادی

دوره سوم

هم اکنون با استفاده از سنسور برد هوشمند کلیه تصاویر نمایش داده شده توسط دیتا پروژکتور به یک صفحه فعال (هوشمند) انتقال می یابد و موجب به وجود آمدن شرایط زیر در کلاس درس می گردد. این شرایط عبارتند از: 

  • تمامی مراحل کار با کامپیوتر بر روی تصویر دیتا پروژکتور صورت می گیرد.
  • مراحل یادداشت و پاک کردن مطالب آموزشی و کتب درسی به صورت الکترونیکی انجام می شود و سپس آنها را ذخیره می نماییم.

مدرسه هوشمند

فواید استفاده از برد هوشمند در مرحله تدریس در مدارس هوشمند

  1. می توان بدون استفاده از رایانه از هر کدام از برنامه ها استفاده نمود و یا بر روی اسلایدهای پاورپوینت توسط قلم ، محتوای آموزشی را یادداشت کرد و آنها را پاک نمود.
  2. می توان از کتب الکترونیکی استفاده نمود. لازم به ذکر است می توان صفحه های کتاب را عوض کرد و بر روی هر کدام از صفحات یادداشت کرد و زیر موارد بااهمیت خط کشید.
  3. توسط برد هوشمند و نرم افزارهای آزمایشگاه های مجازی می توان تمامی آزمایش های لازم در دروس ریاضی، شیمی، فیزیک، زیست شناسی، حرفه و … را به صورت لمسی و با تاثیر بالا برای دانش آموزان انجام داد.
  4. معلم به صورت متقابل، آموزش خود را صورت می دهد و این مورد از نظر روحی تاثیر خوبی در بخش آموزش و یادگیری دارد. 
  5. به علت اینکه دانش آموز به هیچ عنوان نگرانی در مورد دسترسی به مطالب آموزش داده شده در کلاس درس ندارد و بعد از کلاس به راحتی می تواند آنها را مرور کند، به همین علت هیچ عنوانی را یادداشت نمی نماید و این وقت را صرف یادگیری و همکاری در کلاس می نماید و سوالات خود را عنوان می کند تا به نتیجه برسد.
  6. این موارد سبب می گردد تا معلم دانش خود را ارتقا دهد و به دنبال پیشرفت باشد. زیرا دانش آموزان در پروسه آموزش در کلاس همکاری می نمایند.
  7. توسط برد هوشمند و برنامه های مخصوص آموزش هوشمند در مدارس هوشمند ، امکان انتقال تمامی مطالب آموزشی توسط معلم در یک جلسه به صورت صوتی و تصویری و بدون نیاز به دوربین خاصی وجود دارد. همچنین می توان مطالب را به صورت پاور پوینت و یا اچ دی ام ال ذخیره و بعد در اختیار دانش آموزان قرار داد تا در خانه آنها را مرور نمایند.


مقالات مشابه

با تجهیزات هوشمندسازی مدارس آشنا شوید ویژگی های مدرسه هوشمند خصوصیات مدارس هوشمند مدرسه هوشمند چیست؟ هوشمندسازی مدارس در ایران مزایای مدرسه هوشمند کاربرد نرم افزار های هوشمند در مدارس چرا هوشمندسازی مدارس لازم است؟ نرم افزار تولید و صدور کارنامه مدارس هوشمند راه کار مناسب مدارس برای مصرف کمتر کاغذ در مدرسه با سامانه هوشمند مدارس بهترین نرم افزار هوشمند مدارس کدام است؟ تاثیر هوشمند سازی کلاس درس در یادگیری دانش آموزان تعریف مدرسه هوشمند اپلیکیشن هوشمند سازی مدارس مدیار مقایسه مدارس هوشمند و عادی
لیست مقالات