اپلیکیشن آموزشی
سامانه مدیریت یادگیری
اپلیکیشن مدرسه
نرم افزار و سامانه آموزشی

تعریف مدرسه هوشمند

 مدرسه هوشمند چیست؟

به مدرسه ای گفته می شود که مدیریت و نظارت آن با استفاده از کامپیوتر و مبتنی بر شبکه می باشد. مدرسه هوشمند یک عملکرد تازه آموزشی می باشد كه با استفاده از تکنولوژی و برنامه درسی ، تغييرات بنیادی را در پروسه تعلیم و آموزش ایجاد کرده است. در مدارس هوشمند، معلم به عنوان راهنما می باشد و انتقال دهنده اطلاعات به دانش آموز نمی باشد و همچنین دانش آموز در نقش یک عضو پویا، مبتکر و مشارکت کننده می باشد و این مدارس نتیجه محور نمی باشند. ایده مدرسه هوشمند از سال ۱۹۸۴ به وسیله دیوید پرکینز در دانشگاه هاروارد عنوان گردید و سپس با مرور زمان گسترش یافت و در مدارس از آن استفاده شد. در حال حاضر در بسیاری از کشورها به منظور تعلیم دانش آموزان خود از این نوع مدارس استفاده می کنند. 

از دستاوردهای بااهمیت گسترش تکنولوژی در حوزه آموزش و پرورش ایجاد مدرسه هوشمند است كه آثار مثبت آن فقط در فضای آموزشی ملموس نمی باشد بلکه موجب به وجود آمدن تحول در فضای زندگی دانش آموز و آینده آن می گردد.

مدرسه هوشمند با سامانه مدیار

اصول مدارس هوشمند بر دو پایه استوار می باشد که این دو اصل موجب می گردد دانش آموزان، مسئولیت پذیر و اندیشمند پرورش یابند.

الف) تعلیم در اثر اندیشیدن اتفاق می افتد و تمامی دانش آموزان می توانند به صورت درست بیاندیشند.

ب)آموزش باید با درک بسیار عمیق باشد که به وسیله بکارگیری منعطف از دانش به وجود می آید.

حال این سوال پیش می آید که به چه دلیل هوشمندساری مدرسه از اهمیت برخوردار است؟ به علت اینکه نظام آموزشی تغییر و تحول پیدا کرده و توقعات اولیا و دانش‌آموزان به تناسب با آن تغییر کرده است.

ویژگی های مدرسه هوشمند

  • از جمله ویژگی های بارز مدارس هوشمند این است که پروسه تعلیم و آموزش به زمان خاصی از شبانه رو محدود نمی شود یا به عبارت دیگر مدارس هوشمند اصلا تعطیل نمی باشند. در مدارس هوشمند هر یک از دانش آموزان در هر زمان که تمایل داشته باشند می توانند به وسیله اینترنت و شبکه یا نرم افزارها هوشمند مدارس مانند اپلیکیشن مدیار، فرآیند آموزش خود طی نمایند.
  • در مدرسه هوشمند بر عکس مدارس عادی نیازی به همراه داشتن جزوات و کتاب های درسی نمی باشد و دانش آموز فقط با استفاده از یک گوشی یا تبلت یا لپ تاپ می تواند در کلاس حاضر شود و آموزش ببیند.
  • در مدرسه هوشمند، معمولا پرسش ها و آزمون ها به صورت آنلاین و بدون اطلاع قبلی دانش آموز می باشد و این موضوع موجب می گردد تا دانش آموز در تمام مدت دروس را مطالعه کند و برای امتحانات مختلف آمادگی داشته باشد. لازم به ذکر است این مورد موجب می گردد تا معلم بتواند راحت تر دانش آموز را بسنجد و احتیاج به تصحیح ورق امتحانی نمی باشد.
  • از برتری های دیگر مدرسه هوشمند، می توان به حضور غیاب هوشمند اشاره نمود. دانش اموز بلافاصله بعد از ورود به کلاس آنلاین، ساعت ورودش ثبت می شود و اولیا می توانند از حضور و غیاب فرزند خود مطلع شوند.
  • به دلیل اینکه برقراری ارتباط از طریق اپلیکیشن راحت می باشد، در نتیجه دانش آموز به آسانی می تواند با دبیر یا مسئولین مدرسه ارتباط برقرار کند و پرسش های درسی خود را از دبیر مربوطه بپرسد.  
  • مدرسه دارای تجهیزات هوشمند از جمله تخته هوشمند، پروژکتور و اپلیکیشن هوشمندسازی مدرسه می باشد.
  • فرآیند آموزش و تعلیم در مدرسه هوشمند فقط توسط معلم انجام نمی شود و به شکل تعاملی می باشد. همچنین دانش آموز محور می باشد و معلم به عنوان راهنما عمل می کند.

مدرسه هوشمند

اهداف مدارس هوشمند

  1. روش تعلیم عوض شود و از شیوه ای که بر پایه حافظه استوار است به شیوه ای بر پایه تفکر و خلاقیت تغییر نماید
  2. پرورش افراد اندیشمند، مبتکر و آگاه به تکنولوژی های جدید 
  3. گسترش و پرورش جسمی ،فکری ،احساسی و معنوی دانش آموزان
  4. عرضه و ایجاد زمان هایی به منظور افزایش توانایی ها و قابلیت های دانش آموزان 
  5. بالا رفتن میزان مشارکت گروهی در بخش تعلیم و توسط وسایل مدرسه هوشمند

تجهیزات مدرسه هوشمند

اپلیکیشن هوشمندسازی مدارس مدیار موجب ارتباط مناسب تر و کارآمدتر معلمان و مسئولین مدرسه با اولیا می گردد. سامانه مدارس مدیار اطلاعات دانش آموز را اعم از نمره ، حضور و غیاب ، محتواهای آموزشی ، آزمون آنلاین، کارنامه ، گزارشات درسی و انضباطی و ... در اختیار والدین قرار می دهد. سامانه هوشمند مدیار موجب می گردد تا والدین اطلاعات روزانه را در ارتباط با دانش آموز خود دریافت نمایند. همچنین دبیر می تواند نقاط ضعف و قوت هر یک از دانش آموزان را در اختیار اولیا قرار دهد تا موجب بالا رفتن بهره وری دانش آموز گردد. 

بخش کلاس آنلاین و استفاده از تخته هوشمند به جای تخته سیاه از دیگر امکانات سامانه مدیار و مدارس هوشمند می باشد. در کلاس آنلاین امکان ضبط کلاس و دیدن مجدد کلاس برای دانش آموز فراهم می شود.

استفاده از کامپیوتر، لپ تاپ و تبلت که موجب می شود دانش آموز بتواند برنامه و اپلیکیشن های گوناگون از جمله اپلیکیشن مدیار را نصب نماید و از آن در راستای بالا بردن میزان دانش خود بکار برد.

استفاده از ویدئو پروژکتور که موجب می گردد تصاویر موجود در کامپیوتر بر روی پرده نشان داده شود . 

بکارگیری از میکروسکوپ دیجیتال در دروس علوم و زیست شناسی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. همه دانش آموزان توسط میکروسکوپ دیجیتال می توانند در یک زمان مشخص تصاویر نمونه آزمایش را به وسیله ویدئو پروژکتور و تخته هوشمند در سایز بزرگ تر ببیند.

مدارس هوشمند با اپلیکیشن هوشمندسازی مدیار

فواید مدرسه هوشمند

  • دسترسی راحت به اطلاعات
  • درک بیشتر مباحث درسی به وسیله ابزارهای دیجیتال
  • در صورت غیبت دانش آموزان یا حضور نداشتن در کلاس می توانند بعدا به موارد درسی دسترسی داشته باشند
  • استفاده از وسایل دیجیتال به جای کاغذ 
  • کم شدن هزینه ها
  • آموزش و یادگیری به صورت تعاملی می باشد

هوشمندسازی مدارس با سامانه مدیار


مقالات مشابه

با تجهیزات هوشمندسازی مدارس آشنا شوید ویژگی های مدرسه هوشمند مزایای مدرسه هوشمند چیست مدرسه هوشمند چیست؟ هوشمندسازی مدارس در ایران مزایای مدرسه هوشمند چرا هوشمندسازی مدارس لازم است؟ نرم افزار تولید و صدور کارنامه مدارس هوشمند نرم افزار ارتباط والدین و اولیاء با مدرسه راه کار مناسب مدارس برای مصرف کمتر کاغذ در مدرسه با سامانه هوشمند مدارس بهترین نرم افزار هوشمند مدارس کدام است؟ تاثیر هوشمند سازی کلاس درس در یادگیری دانش آموزان مقایسه مدارس هوشمند و عادی اپلیکیشن و نرم افزار ارسال و بررسی تکالیف دانش آموزان مدرسه نقش مدرسه در تربیت دانش اموزان درامد بوفه مدرسه چند طرح دفتر حضور و غیاب دانش آموزان همراه عکس
لیست مقالات