اپلیکیشن آموزشی
سامانه مدیریت یادگیری
اپلیکیشن مدرسه
نرم افزار و سامانه آموزشی

مقایسه مدارس هوشمند و عادی

مدرسه هوشمند چیست؟

مدرسه هوشمند به مدرسه ای گفته می شود که علاوه بر بکارگیری امكانات فيزيكی مدرسه و مواردی که بقیه مدارس از آن برخوردار می باشند، سعی می کند تا با مجهز نمودن مدرسه به کلاس های هوشمند و استفاده از مواردی مانند برد هوشمند، ویدئو پروژکتور و موارد دیگر بیشتر درس ها را به صورت الکترونیکی آموزش دهد و ارزیابی دانش آموزان به صورت هوشمند می باشد. 

مدارس هوشمند و عادی

طبق تحقیقات انجام شده ، مدارس هوشمند از 8 اصل آموزش برخوردار می باشند که شامل موارد زیر است:

  1. مدرسه در نقش سازمان آموزش: مدرسه علاوه بر دانش  آموزان برای معلمان، مديران و والدین نیز یک مکان آموزشی می باشد و نحوه آموزش در مدارس هوشمند به صورتی می باشد که تمامی مراحل از جمله مشخص کردن اهداف ، محتوا ، ارزیابی و نظارت تمامی افراد به صورت پویا در آن مشارکت می کنند.
  2. ارزیابی يادگيری محور: سیستم ارزیابی دانش آموز، يادگيری محور می باشد و امتحانات در شرایط مطلوب برگزار می شود و به عنوان یک وسیله برای سنجش دانش آموز می باشد. 
  3. افزایش دانش : در مدارس هوشمند با ارائه مطالب آموزشی مفید، اثر زیادی در رشد و پرورش فكری و عملی دانش آموزان می گذارد و موجب ایجاد توانایی در ایجاد خلاقیت و نبوغ دانش آموز می گردد.
  4. پافشاری مدارس بر درک و شناساندن اهداف : اهداف و عملکرد مدرسه هوشمند برای دانش آموزان قابل فهم می باشد و به همین دلیل دانش آموزان به منظور دستیابی به این اهداف و یادگیری مطالب با مدرسه و دبیران همکاری می کنند.
  5. پافشاری مدارس هوشمند بر هوش اكتسابی : بر اساس پژوهش ها و بررسی های صورت گرفته مشخص شده که از طریق تعلیم راه های تفكر ، مخصوصا شیوه های تلفيقی و راه های فعال تعلیم ، می تواند موجب بالارفتن میزان هوش و قدرت فکر کردن دانش آموزان در بخش آموزش گردد.
  6. اصرار بر آموزش مهارت و انتقال : از اصول دیگر آموزش در مدارس هوشمند ، بکارگیری از راه های تعلیمی می باشد كه موجب بالا بردن میزان انگيزه دانش آموزان و الگو برداری از آن روش ها می گردد و این موضوع سبب می شود که دانش آموز به صورت خودکار این مهارت را به افراد دیگر منتقل کند که اين مورد در پروسه آموزش بسیار تاثیرگذار می باشد.
  7.  آموزش نتیجه تفكر می باشد: فراهم نمودن زمینه برای دانش آموزان که بتوانند فکر کنند موجب می گردد تا در امور مختلف به صورت منطقی فکر کنند.
  8. شمول عمومی: از نتایج تفكر خلاق و فهم عميق موارد ، آمادگی دانش آموزان و یا دبیران برای برطرف کردن مسائل سخت آموزشی می باشد. در مدارس هوشمند، دانش آموزان و معلمان تمایل دارند تا با خلاقيت و نوآوری و ارائه شیوه های تازه در برطرف کردن مسائل قدم بردارند.

برونر اعتقاد دارد که آموزش به صورت مكانيكی صورت نمی گیرد بلكه به این صورت است که مسائل مختلف را موشکافی كند تا در اثر آن یک مسئله را كشف نماید که به آن آموزش اكتشافی گفته می شود. همچنین آزوبل بر این باور می باشد که انسان در ذهن خود از دوران کودکی یک قالب را ایجاد می کند كه به آن ساخت شناخت گفته می شود. در صورتی که مسائل آموزشی در راستای ساخت شناخت فرد باشد ، دانش آموز آن مطلب را یاد می گیرد و به آن يادگيری معنی دار گفته می شود و این نوع متضاد يادگيری طوطی وار می باشد.

در مدرسه هوشمند ، آموزش به صورت سنتی و طوطی وار نمی باشد بلكه آموزش به صورت اكتشافی و معنی دارمی باشد.

مدرسه هوشمند

اصول مهم در مدارس هوشمند

  • دانش خلاق
  • توانایی یادگیری
  • توجه به درک مطالب
  • آموزش با هدف مسلط شدن به مطالب و منتقل کردن آن
  • ارزشیابی آموزش
  • تسلط بر مسائل و مشکل ها

تفاوت مدرسه هوشمند و مدرسه عادی

مدرسه های هوشمند به دلیل برخورداری از برخی خصوصیات با مدارس عادی متفاوت می باشند. از جمله مشخصه های مدارس هوشمند عبارتند از برنامه درسی، ارزشیابی تحصیلی، محتوای آموزشی و مدیریت مدرسه به منظور آماده کردن دانش آموزان برای عصر اطلاعات می باشد. بکارگیری از وسایل هوشمند مدارس از جمله اسمارت بردها قدم بلندی به منظور بهبود امکانات آموزشی در مدارس و آموزشگاه ها است. همچنین برنامه آموزش در مدارس هوشمند به گونه ای طراحی شده است تا دانش آموزان بتوانند در مدت زمان معین به پیشرفت تحصیلی دست یابند. تعدادی از تفاوت های مدارس هوشمند با مدارس عادی عبارتند از:

  • در مدارس هوشمند اولیا به صورت آنلاین و در هر ساعت از شبانه روز می توانند با مدرسه در ارتباط باشند و از وضعیت تحصیلی فرزند خود مطلع شوند ولی در مدارس عادی، اولیا باید در ساعات کاری به مدرسه مراجعه کنند تا از وضعیت تحصیلی فرزند خود مطلع شوند.
  • معلم در مدارس هوشمند می تواند با کمک نرم افزارها و منابع درسی گوناگون، بر اساس علائق دانش آموز دروس جدید ایجاد نماید و مطالب درسی قدیمی را اصلاح نماید و بهبود بخشد و این امر موجب می گردد مطالب درسی تدریس شده در مدارس هوشمند با سایر مدارس متفاوت باشد.
  • در مدرسه هوشمند دانش آموز می تواند در هر ساعت از شبانه روز وارد حساب کاربری خود شود و کلاس ها و برنامه کلاسهای خود را ملاحظه کند و به یادگیری و تعلیم درس مشغول شود اما در مدرسه عادی دانش آموز باید در ساعت تعیین شده به صورت حضوری در مدرسه باشد و آموزش ببیند. همچنین در مدرسه عادی در صورت غیبت ، دانش آموز به فایل های دروس دسترسی ندارد.
  • در مدارس هوشمند، معمولا دانش آموزان بجای حمل کیف های پر از کتاب درسی، با کامپیوترهای کیفی (lab top) وارد کلاس می شوند. ذر این نوع مدارس از نرم افزارهای گوناگون علاوه بر کتابهای درسی به منظور آموزش و تعلیم بکار برده می شود.
  • ارزیابی و امتحان از دانش آموزان در مدرسه هوشمند به صورت مستمر و در تمام روزها صورت می گیرد ، همچنین بخشی از این امتحانات به شکل آنلاین می باشد. در مدارس عادی امتحانات در فواصل زمانی گوناگون و به صورت میان ترم، پایان ترم ، کلاسی و غیره می باشد. 
  • در مدارس هوشمند، ساعت ورود و خروج دانش آموزان توسط دستگاه حضور و غیاب ثبت می گردد و اولیا به صورت آنلاین و در همان لحظه از ورود و خروج دانش آموز اطلاع می یابند ولی در مدارس عادی معاونین به وسیله تماس تلفنی و با تاخیر ، اولیا را از میزان تاخیر و یا غیبت دانش آموز مطلع می سازند.
  • در مدارس هوشمند معلمان می‌توانند به جای اینکه تلاش کنند خودشان پاسخی برای پرسشهای دانش‌آموزان پیدا کنند، از آنها بخواهند پاسخ پرسشهایشان را در کامپیوتر پیدا کنند و برای بقیه بازگو کنند.
  •  در مدارس هوشمند از کامپیوتر به جای تخته سیاه بکار برده می شود. همچنین دانش‌آموزان توانایی جستجوی اطلاعات را در هر زمینه و به وسیله اینترنت دارند. در این مدارس معلم و دانش آموز مطالب درسی را از طریق کامپیوتر و CD ارائه می دهند.
  • کتابخانه مدارس هوشمند به صورت الکترونیکی می باشد و دانش‌آموزان می‌توانند به طور Online از آن استفاده نماید و نیازی به حضور فیزیکی دانش آموز در مدرسه نیست و محدود به زمان نمی باشد.
  • در مدرسه هوشمند در نحوه تدریس معلم، تنوع ایجاد شده و همین موضوع سبب گردیده که از حالت قدیمی و يكنواخت خارج شود و راندمان یادگیری بالا رود.  
  • در مدارس هوشمند تلاش می شود تا دانش آموزان، محتوای آموزشی را به صورت عمقی آموزش ببیند و از حفظ کردن مطالب آموزشی بدون یادگیری و درک جلوگیری می شود.

مقایسه مدارس هوشمند و عادی


مقالات مشابه

با تجهیزات هوشمندسازی مدارس آشنا شوید ویژگی های مدرسه هوشمند مزایای مدرسه هوشمند چیست مدرسه هوشمند چیست؟ هوشمندسازی مدارس در ایران مزایای مدرسه هوشمند کاربرد نرم افزار های هوشمند در مدارس چرا هوشمندسازی مدارس لازم است؟ نرم افزار تولید و صدور کارنامه مدارس هوشمند راه کار مناسب مدارس برای مصرف کمتر کاغذ در مدرسه با سامانه هوشمند مدارس بهترین نرم افزار هوشمند مدارس کدام است؟ تاثیر هوشمند سازی کلاس درس در یادگیری دانش آموزان مقایسه تاثیر دو روش آموزش مجازی و سنتی در یادگیری درس نقش آموزش مجازی و کلاس آنلاین مدارس در یادگیری مقایسه بیگ بلو باتن ، ادوبی کانکت ، اسکای روم و جیتسی مزایا ومعایب کلاس آنلاین اسکای روم چیست؟ مزایا و معایب کلاس آنلاین جیتسی چیست؟ تعریف مدرسه هوشمند اپلیکیشن هوشمند سازی مدارس مدیار مدارس از چه نرم افزاری استفاده می کنند نرم افزار مدارس غیرانتفاعی بهترین جا برای تبلیغات مدارس و آموزشگاه های کنکور و زبان
لیست مقالات