اپلیکیشن آموزشی
سامانه مدیریت یادگیری
اپلیکیشن مدرسه
نرم افزار و سامانه آموزشی

مقایسه تاثیر دو روش آموزش مجازی و سنتی در یادگیری درس

تعریف آموزش مجازی و سنتی

به تمام فعالیت هایی که برای آسان شدن فرآیند آموزش از جانب معلمین طرح ریزی و صورت می گیرد آموزش گفته می شود و بین دبیر و یک یا چند دانش آموز به صورت دو طرفه شکل می گیرد.

در طول یک دهه­ گذشته، پیشرفت فناوری و تکنولوژی بیشتر شده است و از آن در قسمت آموزش بیشتر استفاده می شود. هم اکنون به هر گونه استفاده از فناوری برای ارائه مطالب آموزشی، آموزش مجازی یا آنلاین می گویند. آموزش مجازی از راه فناوری­ های گوناگون ارتباطی مانند اینترنت، اینترانت و موبایل، مطالب را در اختیار دانشجویان می گذارد.

این روش سبب می گردد تا دسترسی به اطلاعات لازم و دروس مختلف آسان گردد. لازم به ذکر است این روش می تواند محیط آموزشی تعاملی را ایجاد نماید که بسیار حائز اهمیت است. آموزش مجازی یا آنلاین موجب می شود که آموزش به صورت تطبیقی و تعاملی انجام شود و موجب کاهش هزینه ­های آموزش می­ شود. یکی دیگر از مزایای آموزش آنلاین، امکان دستیابی به آموزش در تمام ساعات شبانه روز است.

مقایسه آموزش آنلاین و سنتی

معایب آموزش سنتی

از روش های دیگر آموزش، تعلیم سنتی می باشد که از آن استفاده می شود. یکی از عیوب آن، عدم نداشتن زمان به منظور تفکر می باشد. طبق بررسی های انجام شده، 80 درصد از متونی که به روش سنتی آموزش داده می شود پس از 8 هفته به صورت کامل فراموش می­ شود. لازم به ذکر است در روش سنتی سبب تعلیم افعالی دانش آموزان می شود. از دیگر عیوب آن، در نظر نگرفتن اختلاف هایی است که دانش آموزان با یکدیگر دارند و به رفع مشکلات، تفکر نوآورانه و مهارت های دیگر توجه نمی کنند و اغلب موثر نمی باشد.

کلاس درس سنتی

مزایای اموزش سنتی

از مزیت های آموزش سنتی می توان به همکاری و تعامل دانش آموزان در هنگام یادگیری به صورت حضوری اشاره نمود که این موضوع موجب می شود مطالب درسی را بهتر و عمیق تر متوجه شوند و درک کنند. همچنین دانش آموزان پرسش های خود را به شکل چهره به چهره مطرح می کنند و این مورد سبب بالا بردن درک آنها می گردد. در این حالت دانش آموز خود را با سوال مطرح شده درگیر می نماید و شرایط را تصور می­ کنند و در نهایت موجب ارتقا سطح یادگیری و بهبود آن می شود.

جایگزینی آموزش مجازی به جای سنتی

بررسی آموزش مجازی

با اینکه آموزش مجازی یا آنلاین دارای مزیت هایی می باشد اما استفاده مطلوب و موثر از این شیوه احتیاج به تحقیق و بررسی دارد. روش های مختلفی به منظور سنجش کیفیت روش آموزش وجود دارد. 

از جمله روش های تحقیق، بررسی نظر دانش آموزان در زمان آموزش است. طبق بررسی های انجام شده، مشخص گردید که برای ارتقای کیفیت آموزش باید محتوای آموزشی با فعالیت آموزشی باهم تناسب داشته باشند. طی سالهای اخیر در ایران، بررسی ها و تحقیقات بسیاری در مورد امکان سنجی، آمادگی برای انجام آموزش مجازی، بررسی در زمینه نظر اشخاص در ارتباط با آموزش آنلاین، میزان کارایی و استفاده از آموزش آنلاین، ایجاد الگوهای مناسب برای آموزش مجازی انجام شده است اما به ارزیابی آموزش آنلاین و برنامه ­های آن توجه کمتری شده است. از محدودیت­ های آموزش آنلاین می ­توان به سرعت نامناسب شبکه اینترنت، عدم اطلاع کافی بعضی از دانش آموزان به منظور استفاده از شبکه اینترنت می باشد که این موارد موجب ایجاد مشکلات در فرآیند انجام آموزش مجازی می کند. همچنین در تحقیقی که در سال 2012 انجام شده مشخص گردید که سایر روشهای آموزش مانند استفاده از مالتی مدیا یا پاورپوینت توانایی رفع خلاء هایی که در آموزش سنتی وجود دارد را به اندازه آموزش آنلاین ندارند. لازم به ذکر است مشخص شد که آموزش آنلاین سبب به وجود آمدن محیط جدید برای دانش آموزان می شود و مهارت و دانش دانش آموزان ارتقا می یابد.

کلاس آنلاین مجازی

 

لینک هایی که شاید برای شما مفید باشد

کد تخفیف اسکای روم تا 50 درصد

ثبت نام رایگان سامانه مدیریت یادگیری مدیار

بازدید از امکانات نرم افزار مدیار

مشاهده لیست قیمت های مدیار

فیلم های آموزشی4 نوع کلاس آنلاین در مدیار

 

 


مقالات مشابه

نرم افزار ارتباط والدین و اولیاء با مدرسه چگونه می توان از طریق اپلیکیشن آزمون آنلاین در مدرسه برگزار کرد؟ تاثیر هوشمند سازی کلاس درس در یادگیری دانش آموزان نقش آموزش مجازی و کلاس آنلاین مدارس در یادگیری بهترین نرم افزار آزمون ساز مدارس کدام است مقایسه کلاس های آنلاین ادوبی کانکت و بیگ بلو باتن مقایسه بیگ بلو باتن ، ادوبی کانکت ، اسکای روم و جیتسی مزایا و معایب کلاس آنلاین بیگ بلوباتن چیست؟ مزایا ومعایب کلاس آنلاین اسکای روم چیست؟ مزایا و معایب کلاس آنلاین جیتسی چیست؟ سیستم مدیریت آموزشی (LMS) - سامانه ال ام اس مقایسه مدارس هوشمند و عادی آموزش کامل اسکای روم سامانه مدیریت یادگیری الکترونیک (LMS) بومی کشور - ال ام اس خرید سرور نرم افزار بیگ بلو باتن با 20% تخفیف نرم افزار کارنامه ساز رایگان نرم افزار تکالیف درسی + تست رایگان سامانه مدیریت یادگیری یا LMS رایگان نرم افزار حضور و غیاب با تست رایگان - اپلیکیشن ثبت تردد آنلاین تکالیف هوشمند چیست نرم افزار مدارس غیرانتفاعی نرم افزار رایگان تدریس آنلاین مصرف اینترنت اسکای روم چگونه است؟ خطای 1001 در کلاس آنلاین بیگ بلو باتن ارور یا خطای 1002 در پلت فرم بیگ بلو باتن خطای 1003 و 1004 در نرم افزار بیگ بلو باتن رفع مشکل صدا در بیگ بلو باتن -قطع و وصل شدن صدا خطای 1005 و 1006 در بیگ بلو باتن کلاس آنلاین رایگان نرم افزار تدریس خصوصی آنلاین رایگان - اپلیکیشن اندروید و آیفون بهترین مدرسان زیست کنکور بهترین مدرسه های کنکور تهران آشنایی با نرم افزار lms فارسی مدیار ال ام اس چیست اتوماسیون اداری در مقایسه با سیستم مدیریت فرآیند تجاری (BPMS)
لیست مقالات