اپلیکیشن آموزشی
سامانه مدیریت یادگیری
اپلیکیشن مدرسه
نرم افزار و سامانه آموزشی

محاسبه نمرات برای انتخاب رشته نهم

انتخاب رشته نهم

سال نهم اولین‌ مرحله انتخاب مسیر تحصیلی و شغلی برای دانش‌آموزان است. در پایان این سال، دانش‌آموزان باید یکی از رشته­های تحصیلی مقطع دبیرستان یا متوسطه دوم را انتخاب کنند. انتخاب رشته نهم، علاوه بر تعیین شرایط تحصیلی دانش­آموزان در دوره متوسطه دوم (دبیرستان)، بر ادامه تحصیل آن­ها در دانشگاه نیز تاثیر زیادی دارد.

انتخاب رشته تحصیلی معمولا با توجه به علایق و استعدادهای دانش‌آموزان و راهنمایی مشاوران در این زمینه انجام می‌شود. مشاوران تحصیلی، درباره مسائلی مانند محاسبه نمرات برای انتخاب رشته نهم تجربی به دانش­آموزان کمک می­کنند. مشاوران مجرب در زمینه انتخاب رشته نهم به دهم، علاوه بر توجه به علاقه‌مندی‌ها، استعدادها و توانایی‌های دانش‌آموزان، به بازار کار و شرایط اجتماعی رشته موردنظر نیز توجه دارند و تمامی ابعاد رشته را به‌طور دقیق بررسی می‌کنند.

محاسبه نمرات برای انتخاب رشته نهم

معرفی رشته‌های نظری پایه نهم به دهم

ریاضی فیزیک

رشته ریاضی فیزیک، ارتباط نزدیکی با دروس ریاضی و فیزیک دارد و افراد علاقه­مند به این دو درس مفهومی، معمولا تحصیل در این رشته را ترجیح می­دهند. اکثر مهندسان آینده کشور، از طریق رشته ریاضی فیزیک وارد دانشگاه و به دنبال آن بازار کار می‌شوند؛ بنابراین درک درست از این 2 درس، مسیر قبولی در دانشگاه را نیز برای دانش­آموزان هموار می­کند. البته علاوه بر دروس اصلی این رشته (ریاضی و فیزیک)، از اهمیت دروسی مانند شیمی نیز نباید چشم­پوشی کرد.

رشته علوم تجربی

دانش­آموزان رشته علوم تجربی، با دروسی مانند زیست‌شناسی، ریاضی و شیمی سروکار دارند؛ بنابراین، کسب نمره بالا در این دروس، شانس موفقیت شما را افزایش می­دهد. قبولی در دانشگاه و ورود به بازار کار رشته­های علوم تجربی، با موفقیت در دروسی مانند زیست‌شناسی، ریاضی، شیمی و فیزیک رابطه مستقیم دارد؛ پس اگر به ادامه تحصیل در رشته علوم تجربی علاقه­مند هستید، باید با نحوه محاسبه نمرات انتخاب رشته نهم آشنایی داشته باشید.

به‌عنوان مثال، رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی به‌طور مستقیم با دروس شیمی و زیست‌شناسی در ارتباط هستند. همچنین برای ادامه تحصیل در رشته‌های علوم پایه مانند ژنتیک، باید درک درست و مناسبی از ریاضی، شیمی و زیست‌شناسی داشته باشید.

رشته تجربی را نباید رشته‌ای حفظی در نظر گرفت. در دروس این رشته، ابتدا باید درک درستی از مفاهیم دروس و ارتباط بین فصول داشته باشید تا اطلاعات وارد حافظه بلندمدت شما شوند. در رشته علوم تجربی، از نظر درک مفاهیم، نسبت به رشته ریاضی فیزیک نیاز به مهارت کمتری دارید؛ اما از لحاظ درک پدیده‌های طبیعی، به استعداد بیشتری از دیگر رشته­های تحصیلی نیاز دارید و باید در مورد موضوعات طبیعی، کنجکاو و جستجوگر عمل کنید.

البته به دلیل استقبال گسترده دانش‌آموزان از رشته علوم تجربی در سال‌های اخیر، رقابت دانش‌آموزان این رشته در کنکور سراسری بسیار زیاد است. این رقابت به حدی است که در سال‌های اخیر، تعداد شرکت‌کنندگان رشته تجربی در مقایسه با 2 رشته دیگر، یعنی ریاضی فیزیک و علوم انسانی، تقریبا 2 برابر است.

رشته علوم انسانی

متاسفانه، اکثر دانش‌آموزان به دلیل فرار از ریاضی، رشته علوم انسانی را ترجیح می‌دهند. دروس ریاضی و محاسباتی به‌صورت بسیار ابتدایی در این رشته آموزش داده می‌شوند و احتیاجی به قوی­بودن در این دروس ندارید. اغلب دروس رشته انسانی، حفظی هستند. اگر شما دارای فن بیان و سخنوری، روابط عمومی بالا و همچنین حافظه قوی هستید، این رشته احتمالا برای شما بسیار مناسب است.

رشته علوم انسانی از نظر آینده دانشگاهی و شغلی، ارتباط مستقیمی با اعضای جامعه دارد و تحصیل‌کردگان آن، معمولا در رشته‌هایی مانند اقتصاد، روانشناسی، مدیریت، علوم سیاسی و مشاوره به تحصیل می‌پردازند. رشته‌هایی مانند تاریخ، حقوق و جغرافیا نیز جزء انتخاب‌های دانش‌آموزان رشته علوم انسانی هستند و بیشتر جنبه حفظی دارند؛ اما این به معنای عدم نیاز به یادگیری مفهومی در این رشته­ها نیست. اگر توان برقراری ارتباط میان داده‌های حفظی و مفاهیم را نداشته باشید، این رشته برای شما عذاب‌آور خواهد بود.

روش محاسبه نمرات برای انتخاب رشته نهم

پایه­های تحصیلی هفتم، هشتم و نهم، دارای ضرایب مختص به خود هستند و محاسبه نمرات برای انتخاب رشته نهم این­گونه است: «نمرات شما در دروس پایه هفتم و هشتم با ضریب 1 و در پایه نهم با ضریب 3 در نظر گرفته می‌شوند».

برای محاسبه نمرات انتخاب رشته نهم تجربی، ابتدا نمرات کسب‌شده توسط دانش‌آموز را در ضرایب اختصاصی‌ آن­ها ضرب و سپس اعداد به‌دست‌آمده را با یکدیگر جمع و نتیجه را بر 5 تقسیم می‌کنیم. بعد از انجام این محاسبات و با توجه به فرم هدایت تحصیلی، اقدام به انتخاب رشته می­کنیم.

به این نکته نیز دقت کنید: «هنگام محاسبه نمرات برای انتخاب رشته نهم، نمرات برگه امتحانی خرداد ماه شما نیز در نظر گرفته می­شود».

چرا باید از روش محاسبه نمرات انتخاب رشته نهم مطلع شویم؟

به دلیل اهمیت انتخاب رشته نهم به دهم در روند تحصیلی و شغلی آینده دانش­آموزان، کسب اطلاعات در مورد روش محاسبه نمرات انتخاب رشته نهم اهمیت زیادی دارد. آگاهی، باعث دید بازتر و گسترش دایره انتخاب­ها و علاقه­مندی­های شما می­شود و مسیر موفقیت را برای­تان هموار می­کند.

تاثیر نمره در انتخاب رشته نهم

دانش‌آموزان برای ورود به رشته تحصیلی مورد نظرشان، باید نمرات و معدل موردنیاز قبولی در آن رشته را کسب کنند. اولویت‌های ثبت شده در برگه هدایت تحصیلی، جنبه پیشنهادی و اختیاری دارند و در صورت تکمیل نشدن ظرفیت مدارس، آن­ها قادر به پذیرش دانش‌آموزان در رشته موردعلاقه­شان هستند.

البته پذیرش دانش­آموزان در هر صورت یک شرط بسیار مهم دارد؛ آن­ها باید حداقل نمرات و معدل را برای ورود به آن رشته داشته باشند. حداقل نمره لازم برای هر درس، به رشته انتخابی شما بستگی دارد. در ادامه، به بررسی حداقل نمره لازم برای رشته­های مختلف می­پردازیم.

تاثیر نمره در انتخاب رشته نهم

نمرات لازم برای انتخاب رشته نهم به دهم

نمرات لازم برای رشته ریاضی فیزیک

  • فارغ از ضریب هر پایه تحصیلی، جمع نمرات قبولی خرداد یا شهریور دانش‌آموز در دروس ریاضی و علوم تجربی، در 3 پایه هفتم، هشتم و نهم نباید کمتر از 42 باشد.
  • برای ورود به رشته ریاضی فیزیک، نمره دروس علوم تجربی و ریاضی در هر 3 پایه تحصیلی متوسطه اول، با ضریب 3 محاسبه خواهد شد.
  • معدل رشته باید حداقل 14 باشد؛ به‌عبارت‌دیگر، مجموع نمرات مرتبط با رشته در 3 سال دوره متوسطه اول و با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس، باید حداقل 252 باشد.

نمرات لازم برای رشته تجربی

  • فارغ از ضریب هر پایه تحصیلی، جمع نمرات قبولی خرداد یا شهریور دانش‌آموز در دروس ریاضی و علوم تجربی، در 3 پایه هفتم، هشتم و نهم نباید کمتر از 42 باشد.
  • برای ورود به رشته علوم تجربی، نمره دروس علوم تجربی و ریاضی در هر 3 پایه تحصیلی متوسطه اول، با ضریب 3 محاسبه خواهد شد.
  • معدل رشته باید حداقل 14 باشد؛ به‌عبارت‌دیگر، مجموع نمرات مرتبط با رشته در 3 سال دوره متوسطه اول و با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس، باید حداقل 252 باشد.

نمرات لازم برای رشته علوم انسانی

  • فارغ از ضریب هر پایه تحصیلی، جمع نمرات قبولی خرداد یا شهریور دانش‌آموز در دروس زبان و ادبیات فارسی، عربی و مطالعات اجتماعی، در 3 پایه هفتم، هشتم و نهم نباید کمتر از 42 باشد.
  • برای ورود به رشته علوم انسانی، نمره درس زبان و ادبیات فارسی در هر 3 پایه تحصیلی متوسطه اول، با ضریب 4 محاسبه خواهد شد. علاوه بر این، نمره درس عربی با ضریب 2 و نمره درس مطالعات اجتماعی با ضریب 3 محاسبه می‌شود.
  • معدل رشته باید حداقل 14 باشد؛ به‌عبارت‌دیگر، مجموع نمرات مرتبط با رشته در 3 سال دوره متوسطه اول و با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس، باید حداقل 378 باشد.

نمرات لازم برای رشته علوم و معارف اسلامی

  • فارغ از ضریب هر پایه تحصیلی، جمع نمرات قبولی خرداد یا شهریور دانش‌آموز در دروس زبان و ادبیات فارسی، عربی و مطالعات اجتماعی، در 3 پایه هفتم، هشتم و نهم نباید کمتر از 42 باشد.
  • برای ورود به رشته علوم و معارف اسلامی، نمره درس زبان و ادبیات فارسی در 3 سال دوره متوسطه اول، با ضریب 4، نمره درس مطالعات اجتماعی با ضریب 3 و نمره درس عربی با ضریب 2 محاسبه می‌شود.
  • معدل رشته باید حداقل 14 باشد؛ به‌عبارت‌دیگر، مجموع نمرات مرتبط با رشته در 3 سال دوره متوسطه اول و با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس، باید حداقل 378 باشد.

نمرات لازم برای رشته فنی حرفه‌ای

  • فارغ از ضریب هر پایه تحصیلی، جمع نمرات پذیرفته‌شده خرداد یا شهریور دانش‌آموز در ریاضی، علوم تجربی و حرفه و فن، در 3 پایه هفتم، هشتم و نهم نباید کمتر از 30 باشد.
  • نمره درس ریاضی 1، باید بدون تبصره و حداقل 10 باشد.
  • مجموع نمرات درس‌‌های مرتبط با این رشته در پایه متوسطه اول، باید حداقل 120 باشد و معدل نمرات نیز کمتر از 12 نباشد. البته، این نمرات بدون در نظرگرفتن نمره درس کارگاه خوداتکایی در نظر گرفته می‌شوند.

نمرات لازم برای رشته کار و دانش

  • فارغ از ضریب هر پایه تحصیلی، جمع نمرات قبولی خرداد یا شهریور دانش‌آموز در دروس ریاضی و کار و فناوری، در 3 پایه هفتم، هشتم و نهم نباید کمتر از 36 باشد.
  • برای ورود به رشته کار و دانش، نمره درس کار و فناوری در هر 3 پایه تحصیلیِ دوره متوسطه اول، با ضریب 3 محاسبه می‌‌شود.
  • معدل رشته باید حداقل 12 باشد؛ به‌عبارت‌دیگر، مجموع نمرات مرتبط با رشته در 3 سال دوره متوسطه اول و با در نظرگرفتن ضریب هر یک از دروس، باید حداقل 180 باشد.

جمع‌بندی

انتخاب رشته نهم به دهم یکی از اولین انتخاب‌های دانش‌آموزان است و اهمیت زیادی در تعیین آینده تحصیلی و شغلی آن‌ها برای رسیدن به موفقیت در ادامه زندگی­شان دارد. بنابراین، آگاهانه­بودن این انتخاب بسیار مهم است و از هدر رفتن زمان و استعداد دانش‌آموزان جلوگیری می‌کند. اطلاع‌یافتن از نحوه محاسبه نمرات برای انتخاب رشته نهم و آگاهی از رشته‌های موجود و ویژگی‌های هر کدام، در انتخاب رشته نهم بسیار تاثیرگذار است


مقالات مشابه

زمان و تاریخ دقیق آزمون کنکور سراسری و آزاد تاریخ و زمان آزمون آنلاین فنی حرفه ای تاریخ آزمون آنلاین سنجش زمان و تاریخ آزمون آنلاین مبتکران بانک سوالات کنکور - رایگان ثبت نام و دانلود ادوبی کانکت دانشگاه آزاد تهران بهترین کتاب های آزمون هوش ششم چرا رمان بخوانیم و چه رمانی بخوانیم آموزش نویسندگی مسیری برای موفقیت تأثیر انتخاب دبیرستان خوب در قبولی کنکور تفاوت گوشی سامسونگ سری ‏M‏ و ‏A نکاتی که باید بدانیم آموزش زمان بندی سمپاشی منازل معرفی کامل انواع شاخه های حسابداری 25 نکته برای یادگیری زبان انگلیسی خرید ویو ویدیو اینستاگرام چه مزایا و معایبی دارد؟ آیا شیبا اینو به ۱ دلار می‌رسد شرایط شرکت در کنکور آزمایشی بهترین مدرسان زیست کنکور بهترین مدرسان ریاضی کنکور بهترین مدرسان فیزیک کنکور بهترین مدرسان شیمی ایران بهترین مدرسه های کنکور تهران یک نمونه آزمون مداد کاغذی اسامی بهترین موسسات کنکور تهران کدامند؟ آشنایی با بهترین پارچه فرم مدارس سال 1402 چگونه هم سختی نکشیم و هم در امتحانات دوازدهم تجربی 20 بگیریم؟ راه های جذب دانش‌آموز برای تدریس خصوصی تفاوت گوگل شیت و اکسل معرفی 9 تا از بهترین نرم افزار های اتوماسیون اداری در ایران و جهان اتوماسیون اداری چیست اتوماسیون اداری در مقایسه با سیستم مدیریت فرآیند تجاری (BPMS) تفاوت CRM و اتوماسیون اداری در چیست دبیرخانه چیست و چه وظایفی دارد شرح وظایف و تفاوت دبیرخانه و بایگانی تفاوت دبیرخانه و بایگانی مستندات چیست چگونه اسناد را بایگانی کنیم +بهترین روش ‌ها برای مرتب ‌سازی اسناد بهترین نرم ‌افزار های بایگانی اسناد انواع روش های بایگانی سند در ادارات توده سینه چقدر خطرناک است
لیست مقالات