اوقات فراغت دانش آموزان، نیازمند مدیریت واحد

نوشته شده توسط اکبری * سارا در 1398/04/01 13:17

فصل تابستان است و نحوه سپری شدن اوقات فراغت دانش آموزان پس از تعطیل شدن مدارس، ذهن و فکر اولیا را درگیر نموده است.

این مورد سالیان زیادی است که مسئولان و متولیان بخش فرهنگی در مورد آن بحث می نمایند و هر سال نهادهای گوناگون فرهنگی و اجتماعی در این مباحث شرکت کرده و جلساتی برای برنامه ریزی آن صورت می گیرد.

اوقات فراغت دانش آموزان که قسمتی از زندگی آنها در زمان سرنوشت ساز جوانی و نوجوانی می باشد به برنامه ریزی اساسی و دقیق احتیاج دارد و در صورتی که به طور درست رهبری نشود، صدمات و اشکالاتی را به وجود می آورد.

موازی کاری نهادها در این بخش از جمله اشکالاتی می باشد که به دفعات عنوان گردیده ولی همیشه این ایرادات وجود داشته است و برنامه‌هایی به صورت انسجام نیافته و برخی اوقات به صورت پراکنده به وسیله مراکز گوناگون دولتی و غیردولتی برگزار می گردد که نیاز می باشد زیرنظر یک مدیریت واحد راهبری گردد.

همچنین در حال حاضر تعداد زیادی از متخصصین و صاحب نظران بر جلوگیری از موازی کاری در برنامه‌های اوقات فراغت تاکید می نمایند و اعتقاد دارند به منظور بهره مندی مناسب از زمان فراغت جوانان و نوجوانان باید نظر و تفکر واحدی موجود باشد.

وسایل و امکاناتی مثل آموزش و پرورش، صدا و سیما، مراکز و پارک‌های علمی و فناوری، ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی، ورزش و جوانان و فنی و حرفه‌ای باید با کمک و همکاری یکدیگر و با توجه به شرایط مالی و امکانات خود، مدیریت یکپارچه ای ایجاد نمایند که و توانایی پیگیری اوقات فراغت را داشته باشند.

در حال حاضر به دلیل پیشرفت و گسترش وسایل ارتباط جمعی، شبکه‌ها و محیط های مجازی خواسته یا ناخواسته قسمت اعظمی از زمان فراغت جوانان در این قسمت هدر می رود که امکان دارد صدمات و آسیب‌های اجتماعی زیاد و جبران ناپذیری آنها را تهدید و خانواده‌ها را با این مسئله درگیر نماید.

بهبود برنامه‌های زمان بیکاری جوانان و نوجوانان می‌تواند یک راه حل مطلوب به منظور برطرف کردن این مسئله شود و آنها را به طرف برنامه‌های فرهنگی و هنری درست و بدون دغدغه جذب نماید.

علاوه بر این موضوع، برنامه‌های اوقات فراغت باید طبق احتیاجات، اشتیاق و پذیرش دانش آموزان صورت گیرد تا راندمان مطلوب تری ایجاد شود.

موضوعی که در حال حاضر بسیار به آن احتیاج است تا در برنامه‌های زمان فراغت قرار گیرد، آموزش مهارت در دانش آموزان در رشته‌های گوناگون می باشد که می‌تواند کمک عظیمی در آینده کاری آنان ایجاد نماید و در صورتی که این برنامه‌ها موجود است باید نگاه خاصی به آن گردد.

بازبینی و آسیب شناسی و مشخص کردن نقاط ضعف و قوت برنامه‌ها در سال گذشته همچنین می‌تواند کمک شایانی به بهتر شدن حالت این برنامه نماید ولی تمامی این برنامه ریزی ها احتیاج به به وجود آمدن یک مدیریت یکپارچه در برنامه‌های اوقات فراغت می باشد.


دیدگاه ها

کار جالب و خوبی است
1398/10/07 22:45
آخرین اخبار