تبعات اردوهای نوروزی کنکور برای دانش‌آموزان

نوشته شده توسط اکبری * سارا در 1397/10/15 13:43

یک مشاور تحصیلی اعلام کرد :‌ تعداد زیادی از اردوهای نوروزی برای کنکور به علت سخت‌گیری، فشار بیش از حد و بی‌توجهی به مؤلفه‌های یادگیری موجب دلزدگی و بی‌انگیزگی در دانش‌آموزان می‌شود.

عواقب اردوهای نوروزی کنکور برای دانش‌آموزان

بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم، امیر سمیعیان مشاور تحصیلی عنوان کرد:‌ با نزدیک شدن به ایام تعطیلات نوروز تعداد زیادی از متقاضیان شرکت در کنکور و همچنین تعدادی از دانش‌آموزان پایه متوسطه دوم به منظور جبران کم‌کاری گذشته و پیشرفت تحصیلی تصمیم می گیرند در اردوهای مطالعاتی نوروزی شرکت کنند، در صورتی که تعداد زیادی از این اردوها به سبب سخت‌گیری و فشار بیش از حد به طور معمول موجب دلزدگی و از بین انگیزه در دانش‌آموزان در انتهای دوره می‌شود.

وی در ادامه گفت : درست است که به منظور وجود تمام‌وقت کلیه افراد خانواده و دید و بازدیدهای نوروزی، شرکت در اردوها و پانسیون‌های مطالعاتی توصیه می‌شود اما قبل از هر اقدامی باید به استانداردهای این اردوها به طور ویژه دقت شود، به دلیل اینکه ساعت‌های طولانی مطالعه تنها موجب موفقیت در کنکور نمی شود.

این مشاور تحصیلی تصریح کرد: خانواده‌ها باید دقت کنند که اردوهایی که فقط مطالعاتی می باشند و یا فقط تدریس‌محور هستند معمولا اثر مطلوبی ندارند و اردوهای تحصیلی نوروز باید ترکیبی از مطالعه، تدریس و رفع اشکال باشند تا پروسه تدریس و مرور، مطالعه، تست و رفع اشکال به شکل همزمان صورت گیرد.

سمیعیان اظهار کرد: مطالعات گروهی همیشه خطرات زیادی دارد و به همین علت برای هر 10 دانش‌آموز باید یک نفر مسئول در این اردوها وجود داشته باشد تا فضای درسی حفظ شود. همچنین دانش‌آموز در هنگام نوروز برخی اوقات با کاهش انگیزه، افزایش استرس یا تشویش مواجه می شوند و به همین سبب حضور دائم مشاور امری ضروری می باشد.

این مشاور ، از تغذیه به عنوان یکی از موضوعات بااهمیت در اردوهای درسی نوروزی یاد کرد و در ادامه گفت: فضای سال نو و عوض شدن عادات غذایی در اکثر خانواده‌ها موجب می‌شود تا دانش‌آموزان در بیشتر روزها برای میان‌وعده خود از آجیل‌های شور و یا شیرینی بهره مند شوند در صورتی که این موارد موجب کم شدن آب در بدن دانش‌آموز می شود و موجب کاهش تمرکز آنها می شود. به همین علت در زمان نوروز که دانش‌آموز می خواهد تحت برنامه فشرده مطالعاتی باشد باید نگاه خاصی به مسئله برنامه غذایی داشت.

سمیعیان افزود: تردیدی نیست که در ایام نوروز می‌توان در طول ده روز به‌ اندازه دو ماه درس خواند و پیشرفت تحصیلی داشت زیرا نوروز تنها موقعی است که دانش‌آموز می‌تواند بدون استرس و نگرانی از کل طول روز خود بهره مند شود و متقاضیان کنکور باید از نوروز به‌عنوان آخرین ایستگاه به منظور جمع‌بندی دروس پایه استفاده کنند اما چیزی که بااهمیت است، به منظور حضور در اردوهای نوروزی نیز باید استانداردهایی را رعایت کرد تا دانش‌آموز به‌جای پیشرفت دچار بی‌انگیزگی و دلزدگی از مطالعه نشود.


دیدگاه ها

آخرین اخبار