کتاب‌های درسی تا ۱۴۰۰ تغییر نمی‌یابد

نوشته شده توسط اکبری * سارا در 1397/09/24 10:49

قائم مقام دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد : طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته، کتاب‌های درسی دانش آموزان تا سال ۱۴۰۰ تغییر نخواهد کرد.

سعید بدیعی عنوان کرد: امسال آخرین سال تغییر کتاب درسی بود و طبق برنامه ریزی ها، تا سال ۱۴۰۰ تغییر اساسی در کتاب‌های درسی نخواهیم داشت ولی تغییر جزئی طبق نیاز محتمل است.

وی در ادامه تصریح کرد: باید در مدت ۶ سال، کتاب درسی در ۱۲ پایه تغییر می کرد و برای نمونه در مقطع یازدهم و دوازدهم، بیش از ۶۰ عنوان تازه تالیف شده است که سعی کردیم تا در تهیه کتاب ها، از همکاران در استان‌ها استفاده کنیم و در این زمینه کار بررسی محتوای کتاب‌ها به استان‌ها محول شد.

قائم مقام دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: بر اساس برنامه باید ۱۰ تا ۲۰ درصد از تالیفات کتاب‌های درسی به طور غیر متمرکز صورت گیرد. برای نمونه در تالیف کتاب جغرافیا مقطع سوم متوسطه، استان‌ها همکاری کردند و طبق شرایط هر منطقه ، محتوا تامین می‌شود و کتاب‌های پیش دبستانی‌ها هم بر اساس نیاز مناطق تدوین می‌شود.

بدیعی افزود : همچنین کتب درسی رشته‌های فنی و حرفه‌ای پایه متوسطه دوم هم طبق نیاز استان ها، مختلف است و برخی از تهیه محتوا‌ها به استان‌ها سپرده شده است.

مشکلی در چاپ کتاب درسی وجود ندارد

بدیعی با عنوان این موضوع که در چند سال گذشته، کتاب درسی، قبل از شروع سال تحصیلی آماده و توزیع شده و کمبود و اشکالی در تهیه کتاب به وجود نیامده است عنوان کرد: در حال حاضر ۲ چاپخانه خیلی بزرگ، کار تهیه کتاب‌های درسی را انجام می‌دهند و چاپ کتاب‌ها در چند سال آینده هم با همین شیوه انجام می شود ولی احتیاج است در روش تهیه محتوای درسی تغییراتی صورت گیرد.

وی اعلام کرد: هرسال ۱۲۰ میلیون جلد کتاب درسی در تمام کشور چاپ می‌شود که این رقم زیادی می باشد در نتیجه باید از سایر روش ها به منظور در اختیار گذاشتن محتوای درسی به معلمان استفاده شود تا از حجم فیزیکی کتابکم شده و در مصرف کاغذ نیز صرفه جویی شود.

قائم مقام دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش افزود: باید از حجم فیزیکی کتاب‌ها کم شده و متون به شکل الکترونیکی به معلمان داده شود.

توجه به بخش پژوهش

بدیعی در قسمت دیگر سخنان خود در ارتباط با اقدامات بخش پژوهش عنوان کرد: در جهت انجام سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، کارهایی به منظور گسترش پژوهش در بین معلمان و دانش آموزان در دستور کار می باشد.

وی اظهار کرد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، زیر نظام پژوهش و تحقیق از اهمیت زیادی برخوردار است و اعتبار پژوهشی استان‌ها هم در سال جاری در مقایسه با سال‌های پیش ، زودتر ابلاغ شده است.

وی افزود: خراسان شمالی از استان‌هایی می باشد که در سال پیش کل اعتبار پژوهشی را جذب کرده است.

قائم مقام دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در مورد تجاری سازی طرح‌های پژوهشی ذکر کرد: در رشته‌های فنی و مهندسی یا علوم پایه بعضی از پژوهش‌ها می‌تواند تبدیل به ابزار شده و از آن استفاده شود و در چند سال گذشته با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پروژه‌های بسیاری از آموزش و پرورش تبدیل به ابزار شده است.


دیدگاه ها

آخرین اخبار