آموزش و پرورش به منظور اصلاح راه به تجربیات علما و همراهی حوزه‌های علمیه احتیاج دارد

نوشته شده توسط اکبری * سارا در 1397/08/27 13:41

وزیر آموزش و پرورش در دوازدهمین گردهمایی ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش در مشهد اعلام کرد :

مدارس در کلیه نظام‌های پیشرفته به عنوان کانون‌های اجتماعی باز تعریف می‌شود؛ آموزش و پرورش به منظور اصلاح راه به تجربیات علما و همراهی حوزه‌های علمیه احتیاج دارد

بطحایی عنوان کرد: حذف کنکور پروسه دشواری می باشد ولی می‌توان به منظور کم کردن میزان آن در فرآیندهای تعلیم و تربیت برنامه‌ریزی کرد.

سید محمد بطحایی در این گردهمایی بیان کرد: کوششمان در آموزش و پرورش که از دهه 60 آغاز شده و تا الان ادامه دارد با اینکه با تاثیرات مفید زیادی همراه بوده است ولی تاکنون نتوانسته مطلوبیت مورد نیاز را ایجاد کند و باز هم انتقادهایی بر خروجی‌های آموزش و پرورش وجود دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر دانش‌آموزان ما پس از گذراندن 12 سال تحصیلی در عملکرد فردی و اجتماعی خود دچار نقایصی می باشند که باید صادقانه قبول کنیم قسمتی از این ایرادات به عهده نظام آموزش و پرورش است.

بطحایی اظهار کرد : در نظام آموزش و پرورش مخصوصا در دو دهه اخیر اشکالاتی در برنامه‌ریزی آموزشی و درسی به وجود آمد که این واقعیت ایجاد شد که سهم اهداف تعلیم و تربیت ما که بر افزایش  و گسترش مهارت‌ها نظارت دارد در مقایسه با اهداف شناختی به میزان زیادی کمتر شده و سبد تعلیم دانش‌آموزان صرفا از اهداف شناختی و حافظه‌محوری مملو شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در ابتدا این اشکال در پایه متوسطه دوم و مخصوصا در سال‌های پایانی شروع شد و با تاسف به آهستگی در بقیه مقاطع پایین‌تر نیز اتفاق افتاد به صورتی که در حال حاضر مقاطع ابتدایی و پیش دبستانی را نیز دربر می گیرد.

وی در ادامه بیان کرد: کنکور سبب شد همه تمرکز ما به اهداف شناختی معطوف شود و معلم ما در کلاس فرصتی به منظور مهارت‌هایی که قسمت زیادی از آن‌ها در تعالیم دینی ما ریشه دارد نداشته باشد و به همین دلیل سبب شد در حال حاضر بااهمیت ترین برنامه‌های ما که نشات گرفته از سند تحول بنیادین می باشد در امتداد توسعه مهارت‌آموزی واقع شود.

وی عنوان کرد : حذف کنکور پروسه دشواری می باشد ولی می‌توان به منظور کم کردن مقدار آن در عملکرد تعلیم و تربیت برنامه‌ریزی کرد.

وزیر آموزش و پروش اعلام کرد: سعی می کنیم دلایلی که موجب به کاهش توجه به اهداف تربیتی و پرورشی شده است را رفع کنیم.

وی در ادامه افزود: مدارس باید به یک کارگاه آموزشی به منظور زندگی کردن مبدل شوند و دانش‌آموزان در مدرسه یاد بگیرند که به چه صورت مسائل فردی و اجتماعی خود را برطرف کنند.

وی عنوان کرد : مدارس در کلیه نظام‌های پیشرفته به کانون‌های اجتماعی باز تعریف می‌شود و این دقیقا همان موردی است که سند تحول بنیادین نیز به آن اشاره دارد و به همین دلیل باید کوشش کنیم مدرسه به مکانی سرحال و با نشاط مبدل شود و این اتفاق هنگامی محقق می شود که دانش آموزان احساس کنند مواردی که در مدرسه به آن‌ها تعلیم داده می شود در زندگی روزمره شان از آن می توانند استفاده کنند.

وی اظهار کرد: هر عاملی که موجب کاهش اعتماد مردم و جامعه به آموزش و پرورش و معلمان شود به تمام نظام آسیب خواهد زد.

 


دیدگاه ها

م3جففججفف99ف9ق9ق9قچققچقجقمقچقمفجمب00بچب00
1397/09/05 17:56
آخرین اخبار