توسعه کتابخوانی نیازمند فرهنگ سازی است

نوشته شده توسط اکبری * سارا در 1397/07/23 17:02

به گزارش ایرنا، علی نواداد روز دوشنبه در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان اعلام کرد : خانواده ، آموزش و پرورش ، رسانه های مکتوب و دیجیتالی و دستگاه های موثر در حوزه مطالعه باید با تدوین برنامه های کامل و تاثیرگذار، کتابخوانی را از زمان کودکی در کودکان نهادینه کنند.

او عنوان کرد: نخستین کتاب هایی که کودکان می خوانند در صورتی که کتاب های خوب ، گیرا و پرکشش باشند آنها را به کتابخوانی مشتاق خواهد کرد و اگر اینچنین نباشد برای همیشه از کتاب روگردان و دور خواهند شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل نیز در این جلسه، برگزاری جشنواره سراسری کتاب خوانی رضوی، مراسم نقد و رونمایی از کتاب های ارزشمند ، نشست های تخصصی کتاب خوان، افتتاح قسمت صفویه شناسی در کتابخانه مرکزی و ایجاد نشاط در قسمت کودکان در کتابخانه های عمومی را جزو بااهمیت ترین برنامه هایی عنوان کرد که در سال جاری در کتابخانه های عمومی استان برگزار شده است.

رباب عزیزخانی همچنین با اشاره به فعالیت 77 باب کتابخانه عمومی و مشارکتی در استان بیان کرد : 2 باب کتابخانه عمومی در روستای شام اسبی اردبیل و انجیرلو بیله سوار تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل هم از برگزاری نمایشگاه های کتاب و مسابقه کتاب خوانی در مدارس خبر داد و اظهار کرد : امسال 478 نمایشگاه در مدارس استان برگزار خواهد شد.

مصطفی کافی همچنین به توزیع 52 هزار جلد کتاب در مدارس اشاره کرد و تصریح کرد : 21 هزار جلد از این کتاب ها به وسیله وزارت آموزش و پرورش ارسال و مابقی آنها به وسیله ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهدا شده است.

سرانه مطالعه کتاب در کشور روزانه حدود 79 دقیقه و این میزان در استان اردبیل زیر 10 دقیقه است. 

وضعیت استان اردبیل در بخش تولید و عرضه کتاب مناسب است اما کم بودن میزان مطالعه مسئله جدی در بخش فرهنگ به حساب می آید و به گفته مسئولان فرهنگی علت اساسی آن نیز مربوط به گسترش رسانه های مجازی، شبکه های اجتماعی و ماهواره ها می باشد.


دیدگاه ها

خیلی خوبه
1398/06/09 16:34
کتابخوانی خیلی خوبه
1397/07/27 19:17
آخرین اخبار