«رونویسی» از مشق شب، حذف نمی‌شود

نوشته شده توسط اکبری * سارا در 1397/07/14 10:56

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش در ارتباط با طرح جایگزینی مشق شب برای مقاطع اول تا سوم ابتدایی اعلام کرد: خواندن و رونویسی را به دلیل نیاز مقطع به آن، حذف نمی‌کنیم ولی رونویسی باید به صورتی باشد که دانش‌آموز احساس دوباره کاری و انجام کار بی فایده را نکند و انجام آن کار لذت بخش باشد.

مرتضی شکوهی در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با اهداف آموزش و پرورش از جایگزینی تکالیف مهارت محور به جای مشق شب و همچنین نحوه انجام آن توضیحاتی را تشریح و عنوان کرد: یکی از مسائلی که همیشه در آموزش و پرورش برای خانواده‌ها، دانش‌آموزان و معلمان یک دغدغه بوده، تکالیف در منزل است.

وی در ادامه گفت: براساس مطالعات صورت گرفته و تجارب پیشین، تعدادی از معلمان به طور خودجوش به سبب کم شدن آسیب تکالیف شب، کارهایی را انجام داده‌اند. ولی آموزش و پرورش برای آنکه بتواند در این بخش یک برنامه انسجام یافته را انجام دهد از سال پیش مطالعاتی در زمینه چگونگی جایگزین کردن تکالیفی که چندان سودآور نیستند و بچه‌ها انگیزه زیادی برای انجام آن ندارند را آغاز کرد.

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش‌ و پرورش با عنوان این مطلب که پس از برپایی نشست‌های کارشناسی، دستورالعملی تهیه، آماده و از شروع سال تحصیلی ابلاغ شده است عنوان کرد: مدارس بر اساس این چارچوب در مقطع اول تا سوم به جای مشق شب که تمایلی برای انجام آن ندارند، تکالیفی با رویکرد مهارت محور را انجام می‌دهند.

شکوهی در ادامه افزود: البته در سال نخست اجرا، در هر استان یک منطقه که شرایط کافی را داشته باشد انتخاب می‌شود. بعد از آن ارزیابی‌های مورد نیاز انجام می شود و صدمات و موانع تشخیص داده می شوند تا طرح تدریجا گسترش یابد.

بنا بر گفته وی، تاکید ما در این طرح این است که دانش‌آموزان تکالیفی را انجام دهند که هم به منظور انجام آن انگیزه دارند و هم به ارتقای مهارت‌های زندگی و بهتر شدن روند تحصیل‌شان کمک می‌کند.

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش‌ و پرورش با عنوان اینکه هدف ما این است که تکالیف فقط شامل تمرین و رونویسی و فعالیت‌های حافظه محور نباشد؛ بلکه فعالیت‌های عملی در ارتباط با حوزه زندگی و مهارت‌های اجتماعی و آداب و رسوم و فرهنگ را شامل شود بیان کرد: تعلیم فقط در کلاس درس صورت نمی گیرد و نیاز است دانش‌آموزان فعالیت‌هایی را در ساعات غیر از مدرسه به منظور تعمیق و تثبیت یادگیری انجام دهند.

شکوهی اظهار کرد: برای مثال در درس علوم تجربی امکان دارد تکلیفی مثل جمع‌آوری برگ درختان و سنگ‌ها توصیه شود و با همکاری والدین در منزل صورت گیرد یا آنکه از دانش آموز بخواهند در مورد موضوعی از خانواده و اطرافیان کسب اطلاع کرده و نتیجه را در کلاس عنوان کند و آموزش را از سطح کتاب و کلاس به محیط حقیقی ببرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا رونویسی از حروف و کلمات در درس «بخوانیم و بنویسیم» نیز در این طرح حذف خواهد شد، گفت: خیر، فعالیت‌هایی که در کتاب درسی وجود دارد در صورتی که مهارت محور باشد ادامه می‌یابد و اگر از نوع مهارتی نباشد معلم آنها را به تکالیف مهارت محور تبدیل می‌کند.

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش‌ و پرورش ادامه داد: خواندن و رونویسی را به دلیل اقتضای پایه، حذف نمی‌کنیم ولی رونویسی باید به صورتی باشد که دانش‌آموز احساس تکرار و انجام کار غیر مفید را نداشته باشد. در حقیقت تکالیف را باید به گونه ای هدایت کنیم که دانش‌آموز با انجام آن هم یاد بگیرد و هم لذت ببرد.

شکوهی بیان کرد: هدف از رونویسی تقویت مهارت نوشتن است. در این طرح به منظور تقویت مهارت نوشتن، برای مثال دانش‌آموز نام تصاویر و اشیاء را می‌نویسد. در حقیقت روش و نوع فعالیت دانش‌آموز تغییر می‌کند و اگر تا به امروز می‌گفتند کتاب را بگذار جلویت و از رویش بنویس، حالا دیگر این کار را نمی‌کنند و به دانش آموز می‌گویند که از پدرت بخواه سه جمله یا کلمه بگوید تا تو آن را بنویسی و روش‌های گوناگونی برای این منظور طراحی شده است.


دیدگاه ها

عالی کاملا موافقم بچه ی کلاس اولی تا سوم اگر رو نویسی یا مشق شب نداشته باشد چیزی یاد نمیگیرد در صورتی که به اندازه باشد
1398/06/09 16:38
آخرین اخبار