کاهش ۶۰ ساعت از زمان آموزش در دوره دوم ابتدایی و متوسطه اول

نوشته شده توسط اکبری * سارا در 1397/07/09 14:37

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به انجام برنامه مخصوص مدارس عنوان کرد: ۶۰ ساعت از زمان آموزش در طول یک سال کم می شود و مختص به این برنامه می‌شود.

دیدارنیوز - در ارتباط با برنامه وزارت آموزش و پرورش به منظور کم شدن دو ساعته برنامه درسی و تخصیص این زمان به معلمان برای انجام فعالیت‌های جانبی و مهارتی اعلام کرد: از این طرح به عنوان «برنامه ویژه مدارس» نام برده می‌شود و مقرر شده است از همین ماه به طور داوطلبانه در بعضی مدارس انجام گردد.

وی تصریح کرد: بعد از انجام آزمایشی این طرح، بازخوردها را بررسی می کنیم و اشکالات را برطرف می‌کنیم. برنامه ویژه مدارس برای دانش‌آموزان سه ساله دوم مقطع ابتدایی و دوره اول متوسطه می باشد.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با عنوان این موضوع که این برنامه در جهت راهکار ۵-۵ سند تحول و ۲-۱۳ برنامه درسی ملی است و احتیاجی به تصویب در شورای عالی نداشت بیان کرد: در این برنامه از مدارس می خواهیم تا دو ساعت از ساعات آموزشی را در هفته آزاد کنند؛ یعنی ۶۰ ساعت از زمان آموزش در طول یک سال مختص به این برنامه شود.

تورانی در ادامه تصریح کرد: این دوساعت از برنامه درسی مدرسه در هفته کاهش می یابد و هر مدیر باید تقویم مختص مدرسه خود را ارائه کند. روال کم شدن این دو ساعت نیز به این صورت است که در حد نیاز قسمتهایی از کتاب به طور خودخوان و مطالعه آزاد در نظر گرفته می شود و به دانش آموز گفته می‌شود . هر مدرسه خودش تصمیم می گیرد کدام دروس را خودخوان اعلام کند.

وی با ذکر این موضوع که دوساعت آزاد شده از برنامه درسی به کارهای پرورشی و انجام فعالیت‌های مهارتی اختصاص می‌یابد بیان کرد: لیستی تهیه شده که مدارس می‌توانند روی آنها سرمایه‌گذاری کنند. برای مثال مطالعه، فعالیت‌های هنری، مهارت‌های شهروندی، مهارت‌های حرکتی و ارتباطی، سواد رسانه‌ای از این جمله‌اند.

تورانی با عنوان این مطلب که وزیر برای نخستین بار مستقیم به مدیر مدرسه بخشنامه زده است اعلام کرد : برنامه ویژه در اختیار مدیر و شورای مدرسه است و شیوه برآورد فعالیت‌ها هم در اختیار خود مدارس می باشد. این طرح در جهت سیاست مدرسه محوری و از اقدامات خوب تحول آفرین بر طبق سند تحول است. ما از استان‌ها خواسته‌ایم تا مدارس داوطلب را تعیین کنند تا بتوانیم در سال اول اجرا، روی عملکردشان ارزیابی داشته باشیم.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی همچنین در مورد برنامه تکالیف مهارت محور به جای مشق شب که برنامه آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان کلاس اول تا سوم است عنوان کرد: مسئولیت انجام برنامه تکالیف مهارت محور با معاونت ابتدایی وزارت است، ولی تا جایی که اطلاع دارم مشق شب و تکلیف شب برای بچه‌های سه سال اول ابتدایی بسیار ناهنجار و سخت است. آنها نشاط و خوشحالی موردنیاز را در منزل و مدرسه ندارند و زمانی که به خانه برمی‌گردند باید شروع به مشق نوشتن کنند که خسته کننده و کسل کننده است.

وی در ادامه افزود: به منظور کم شدن تاثیر نامطلوب مشق شب، بچه‌ها سرکلاس از طرف معلم آموزش می‌بینند، معلم تکلیف می‌دهد و یادگیری‌شان با انجام تکلیف تثبیت می‌شود و در خارج مدرسه مهارت‌های زندگی را تمرین می‌کنند.

تورانی در جواب به اینکه آیا با این حجم زیاد کتب درسی، زمانی به منظور تثبیت یادگیری در مدرسه باقی می‌ماند؟ گفت: قرار نیست ساعاتی به برنامه درسی افزوده شود، بلکه همان مطالب با شیوه های متفاوتی به بچه‌ها تعلیم داده می‌شود و نشاط آور است بدون آنکه احساس دلزدگی کنند. در حقیقت برنامه درسی مدارس غنی سازی می‌شود.


دیدگاه ها

آخرین اخبار