تکالیف مهارت محور جایگزین «مشق شب» می‌شود / مربیان پیش دبستانی مشمول دریافت «حقوق» هستند.

نوشته شده توسط اکبری * سارا در 1397/06/07 14:44

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش:

تکالیف مهارت محور جایگزین «مشق شب» می‌شود / مربیان پیش دبستانی مشمول دریافت «حقوق» هستند.

رضوان حکیم زاده-معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ، تعداد نام نویسی دانش آموزان را اعلام کرد و گفت: تا امروز یک میلیون و ۲۹۶ هزار و ۹۲۶ دانش آموز کلاس اولی نام نویسی کردیم و هفت میلیون و ۸۲۹ هزار و ۳۶۷ نفر در مقطع ابتدایی نام نویسی کرده اند.

به گزارش ایسنا، رضوان حکیم زاده در نشستی خبری که در نمایشگاه دستاوردها و فعالیت یک‌ساله وزارت آموزش و پرورش در دبیرستان البرز انجام شد با عنوان این موضوع که تا امروز یک میلیون و ۲۹۶ هزار و ۹۲۶ دانش آموز کلاس اولی نام نویسی کردیم اظهار کرد هفت میلیون و ۸۲۹ هزار و ۳۶۷ نفر در مقطع ابتدایی نام نویسی کرده اند.

وی در ادامه افزود : احتمال می دهیم ۵۰ هزار نفر افزایش ثبت نام در کلاس اول صورت گیرد و امید داریم که برای تمام کودکان لازم التعلیم امکان تحصیل ایجاد شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به روال مناسب قبول اتباع اشاره کرد و عنوان کرد : دستور کار روش نام نویسی و پذیرش پیش دبستانی انجام شد و عمل مناسبی بود. در این دستور کار رسمی بودن دوره و مدیریت آن به دو روش دولتی و غیردولتی مورد نظر قرار گرفت و از استان ها درخواست شد مثل سال گذشته مدارس دولتی از کل ظرفیت خود به منظور پوشش پیش دبستانی استفاده کنند.

حکیم زاده به پشتیبانی و اعتبارات جهت مناطق محروم و دوزبانه اشاره کرد و تصریح کرد: تا امسال بالا رفتن نرخ پیش دبستانی را از ۳۸ به بیش از۷۴ درصد رساندیم. هدف گذاری کردیم نرخ پوشش در دو استان به صد در صد برسد. نرخ پوشش در تعدادی از استان ها به بیش از ۸۰ و در بعضی به بالای ۹۰ درصد رسیده است.

تمرینات مهارت محور جایگزین «مشق شب» می‌شود / امکان کم شدن ۲ ساعته برنامه درسی

وی با عنوان این موضوع که در مقطع اول و سوم دوره ابتدایی تمرینات مهارت محور را در عوض مشق شب خواهیم داشت اعلام کرد : برای مقطع  چهارم تا ششم دو ساعت از ساعت درسی در اختیار مدرسه قرار می‌گیرد و دو ساعت برنامه مخصوص مدرسه را خواهیم داشت.

حکیم زاده در جواب به این مورد که آیا دو ساعت از برنامه درسی مدارس به منظور انجام برنامه مخصوص دو ساعته کم می شود؟ اظهار کرد: تا به الان جزئیات دقیق تعیین نشده ولی احتمال می دهیم بخشی از محتوا و حجم کتب کم شود تا معلم بتواند دو ساعت برنامه مخصوص را انجام دهد.

مربیان پیش دبستانی مشمول دریافت حقوق هستند

وی درمورد رتبه بندی مربیان پیش دبستانی به صراحت گفت : برای نخستبن بار در دستورکار پیش دبستانی ذکر شده به طور حتمی باید طبق  قانون کار مربیان شامل پرداخت حقوق شوند. در صورتی که این دستورکار به درستی اجرا و پیگیری شود پایه و اساس مناسبی خواهد بود تا موارد اداری بیمه و... انجام شوند. به منظور رتبه بندی مربیان نیز قواعد و استاندارد صلاحیت های حرفه ای را انجام داده ایم و امکان دارد مربیان از سطوح عادی و پیشرفته و حرفه ای موردنظر باشند و در صورتی که این قاعده تصویب شود می‌توانیم سازمان دهی مناسبی از لحاظ اصول علمی به منظور بهره برداری علمی آنها داشته باشیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با ذکر این موضوع که باید به شادی و نشاط در تمام جنبه ها دقت شود عنوان کرد : سازمانهای بیرونی مانند رسانه ملی می‌توانند عامل به سزایی در به وجود آوردن شادابی و نشاط ایفا کنند . در صورتی که خواستار نسل با نشاطی هستیم باید سازمان های بیرونی نیز با ما همکاری کنند .

نرخ تکرار پایه در دوره ابتدایی

حکیم زاده در ارتباط با نرخ تکرار پایه در دوره ابتدایی عنوان کرد : به طور میانگین سه درصد نرخ تکرار پایه داریم که اغلب در کلاس اول رخ می دهد. لازم به ذکر است با گسترش پیش دبستانی‌ها نرخ تکرار پایه کم شده است و این سیاست قاطع را به منظور گسترش پیش دبستانی ها اجرا می کنیم. برنامه‌های جبرانی و مداخله ای نیز جهت دانش آموزانی که در بعضی از دروس مشکل داشتند اجرا کردیم که نتایج مناسبی داشت.

وی در ادامه افزود: وجود دانش آموزان دیرآموز از مسائل چالشی ما می باشد. البته برنامه تلفیقی مناسب است و امکان مناسبی ایجاد کرده تا دانش آموزان آموزش ببینند به چه صورت تعاملات انسانی داشته باشند. ولی باید سختی کار معلمان دیده شود و بر اساس دستور کار هر یک دانش آموز دیرآموز برابر با سه دانش آموز می باشد. تعاملات مناسبی با سازمان استثنایی جهت افزایش توانایی معلمان تلفیقی داریم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در مورد طرح شهاب اعلام کرد : تمامی هوش‌های هشت گانه در این برنامه مدنظر قرار گرفته شده و معلمان یاد می گیرند به چه صورت استعداد و توانایی برتر دانش آموزان را در بخش های متفاوت شناسایی کنند. در صورتی که طرح شهاب به همین میزان قوی ادامه یابد امیدوار هستیم یکی از راههای مناسب به منظور تشخیص استعدادهای برتر صورت گیرد.

حکیم زاده افزود: به طور فعال در آموزش معلمان همکاری فعال داشتیم و اعلام آمادگی کردیم به منظور انجام شدن طرح شهاب همه نیروی خود را بکار بگیریم.


دیدگاه ها

آخرین اخبار