قرار نیست پیش دانشگاهی حذف شود

نوشته شده توسط اکبری * سارا در 1397/05/06 11:40

بر پایه کدام اولویت نسبی یا استدلال شورای عالی آموزش وپرورش ناگهان از مصوبه پیشین خود، عقب نشینی می‌کند تا پیش دانشگاهی برای همیشه در نظام آموزشی ما ماندگار و نهادینه شود؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، ابراهیم سحرخیز معاون اسبق وزارت آموزش‌وپرورش در نوشته ای اختصاصی با عنوان " قرار نیست دوره پیش دانشگاهی حذف شود" تصمیم اخیر آموزش وپرورش درباره کم کردن ساعت آموزش پایه دوازدهم از 35 ساعت به 24 ساعت در هفته و ماندگار شدن سایه کنکور در دوره متوسطه دوم را مورد بررسی قرار داده است .

مشروح یادداشت او به شرح زیر است:

مطمئنا به یاد دارید با تعطیل شدن مدارس در روزهای پنج شنبه و کم کردن آن روز از نمودار برنامه درسی مدارس ، تعداد افراد کمی با سر و صدا، فریاد وامصیبتا کشیدند که چرا نشسته‌اید، پرورش دانش آموزان با تعطیل شدن پنج شنبه‌ها به مخاطره می افتد .از روی عمد می خواهند بچه‌های مردم را از مدرسه‌ها به خیابان‌گردی بکشانند تا دور ازچشمان مدرسه، دختر و پسر در فساد گرفتار شوند .

لازم به ذکر است که این فریاد وامصیبتا! اکثرا از سمت مدارس غیردولتی سرداده شد . این عکس العمل چندان تعجب آور هم نبود زیرا قسمت زیادی از درآمد آنها در خطر بود .مثل اینکه سیاست آنها بود تا به قیمت "جمعه به مدرسه آوردن بچه ها" با گرفتن شهریه‌های نجومی، از خجالت والدین درآیند . به همین دلیل مصوبه تعطیل شدن پنج شنبه‌ها موردپسند آنها واقع نشد. ولی گویا کسی نگرانی مقطع پرهزینه و زیانبار پیش دانشگاهی را نداشت.

قرار دادن 24 ساعت درس در هفته تنها ظاهر قضیه بود. در شروع در تهران و بعد در ایران پیش دانشگاهی مرکز مستقلی شد که سازی جدا می‌نواخت. از آموزش رسمی فقط ظاهری بی روح، باقی مانده بود، دروس جدول برنامه درسی درمدارس مخصوص که سرآمد مدارس بودند در فصول تابستان به طور متراکم و کپسولی بیشتر به طور خودخوان دفترش بسته می‌شد تا با رسیدن ماه مهر دکان کنکور در مدرسه بساطش ایجاد شود، الزامی نداشت این بساط در همان مدرسه باشد. برخی اوقات بچه‌ها را به آموزشگاه خارج از مدرسه متعلق به جناب مدیر منتقل می کردند .

در پیش دانشگاهی تمام چیز به غیر از کنکور تعطیل بود. برنامه صبحگاهی، ورزش، زنگ تفریح، مباحثه، اعلام دغدغه‌های اجتماعی، تربیتی و حتی صحبت کردن معنا نداشت و بطالت به شمار می رفت . به چه دلیل ؟زیرا تمام راه‌ها در آموزش وپرورش به دانشگاه خاتمه می یافت و در حال حاضر همین طور است و پیش نیاز راه پیدا کردن به دانشگاه، کنکور است. در نتیجه ، پیش دانشگاهی جز آموزش و پرورش نبود ، وصله‌ای بود نچسپ که بیش از اندازه به آن بها داده بودند بهتر بگویم اصلا مدرسه نبود.

جایی بود برای جدا شدن از بقیه، دلهره بیشتر داشتن یا زدن بر طبل بی‌خیالی، از حضور و غیاب سرسخت، خبری نبود.می‌شد به بهانه کلاس کنکور، سینما رفت یا" گودبای پارتی" گرفت.

سابقه تحصیلی در این دوره یک ساله، محلی از اعراب نداشت و نمره ناپلئونی 10 با نمرات بالاتر تفاوتی نداشت.امتحان بعضی از درس‌ها هم تنها اسمش نهایی بود. سایه سنگین کنکور باعث شده بود تا پیش دانشگاهی قالب تهی کند ودانش آموز "الینه "شود.

پیش بینی می شد با مستقر شدن شکل جدید آموزشی، سال پایانی متوسطه دوم با تغییر نام از پیش دانشگاهی به پایه دوازدهم هویتی نو پیدا کرده از آسیب کنکور زدگی در امان بماند. به چه دلیل باید هیولای کنکور با خودخواهی همه دارایی و هویت مدرسه را قربانی خود کند؟ طبق کدام امتیاز نسبی یا دلیل و حجیتی شورای عالی آموزش وپرورش یکدفعه از مصوبه قبلی خود ، پسروی می‌کند تا پیش دانشگاهی برای همیشه در نظام آموزشی ما ماندنی و نهادینه شود؟

یکدفعه 11 ساعت از 35 ساعت جدول برنامه درسی کم می‌شود تا همه چیز مثل سابق شود و تنور کلاس‌های پولساز و خارج از بررسی کنکور مثل قبل گرم و گرمترشود.

دروس تازه به علت کنکور با قرار گرفتن در لیست دروس خودخوان، عملا کنار گذاشته شدند . این تصمیم با عجله شورای عالی، مثل بقیه تصمیمات اخیر آن در قسمت تعطیلی مدارس سمپاد، نظام جامع هدایت تحصیلی و ... مشخص کرد که تحول بنیادین مزاحی بیش نیست که حتی شورای عالی آموزش و پرورش نیز حاضر نیست آن را جدی بگیرد.

این مصوبه در عمل، قراری نانوشته بود به منظور تعطیل کردن مدارس و تق و لق کردن پایه دوازدهم، به طور غیرمستقیم به دانش‌آموزان مقطع دوازدهم اجازه دادید تا همه دروس را از دین و زندگی گرفته تا حسابان، زیست و بقیه دروس تخصصی تاثیرگذار در کنکور را به لیست دروس خودخوان بیافزایند و فقط در سه یا نهایت چهار روز از ایام هفته در صورتی که مایل بودند در صورت دادن هزینه تنها به تمرین تست به بپردازند.

حداقل نزدیک به 66 درصد کل دانش‌آموزان مقطع متوسطه که خواهان تحصیل درشاخه نظری هستند به این خط پایانی می‌رسند. این گونه به چشم می آید که در آموزش وپرورش قرار است تنها بر روی یک پاشنه بچرخد کنکور و دیگر هیچ. صحبت بر سر برداشتن آن زیاد است ولی باور نکنید. هیچ کس حریف این هیولا نیست . تمام چیزها با آهنگ کنکور کوک می‌شود، از مدل ایجاد محتوا بگیرید تا نحوه ارزشیابی، پروسه یاددهی-یادگیری، به انفعال کشاندن ساختهای تربیتی و مدرسه‌داری سرچشمه از همین دید کنکور محوری دارد.

از مدرسه محوری خبری نیست کسانی که روزی به تعطیلی پنج شنبه‌ها راضی نمی شدند، آهسته چهارشنبه‌ها را نیز به آن اضافه کردند.


دیدگاه ها

آخرین اخبار