کمبود جدی مشاور در مدارس آموزش و پرورش

نوشته شده توسط اکبری * سارا در 1397/05/03 12:44

به گزارش افکار نیوز، مسعود شکوهی در مورد دیر اعلام کردن میسر بودن تعویض رشته مقطع ۱۱ به ۱۲ با مستقر شدن نظام جدید آموزشی ۶.۳.۳ در آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید و اطلاع نداشتن مشاوران مدرسه از چنین تغییری، اعلام کرد : سند تحول بنیادین در حقیقت پس از ابلاغ ، استلزاماتی احتیاج داشت و متاسفانه این تغییر بنیادین در آموزش و پرورش به طور کامل انجام نشد . قسمتی از این اقدام به علت غیر منتظره بودن این برنامه و وجود نداشتن مقدمات کافی در این بخش بود.

وی در ادامه افزود : به علت عدم وجود زیرساخت ها این موارد گفته شده اتفاق می افتد . مسلما بخشنامه جدید به موقع اعلام نشد ولی از دید دانش آموزان تا شهریورماه زمان مناسبی جهت خواندن تعدادی درسهای مخصوص به منظور عوض کردن رشته را دارند. لازم به ذکر است ممکن بودن این تغییر را باید مراجع تصمیم گیر به تصویب برسانند .

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در مورد کارکرد مشاوره تحصیلی نیز عنوان کرد : آنچه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ذکر شده و آیین نامه اجرایی هم هست، زیر ساخت هایی احتیاج دارد و در صورتی که مهیا شود و به طور کامل عمل شود یکی از مناسب ترین تکالیف و مسئولیتی است که آموزش و پرورش باید به خوبی آنرا اجرا کند تا از تباه شدن منابع انسانی و مالی ممانعت کند .

وی گفت: متاسفانه در حال حاضر خانواده ها برای انجام کامل این سند راهنمایی تحصیلی ، آمادگی کافی را ندارند و نظام آموزشی ما همچنان بر روی عملکرد تحصیلی و نمره اصرار دارد و دانش آموز که در مقطع نهم باید انتخاب رشته انجام دهد هنوز آمادگی و توانمندی و تمایزیافتگی را به منظور آشنایی فرصت ها در این مورد کسب نکرده است.

شکوهی در ادامه افزود : حضور و نقش مشاوران در این بین بسیار حائز اهمیت است ولی ما هم اکنون ۱۷ هزار مشاور فعال در مدارس داریم که تعداد موردنظر ما وجود حدود ۴۸ هزار مشاور است. به عبارت دیگر ما ۳۰ هزار مشاور فقدان داریم تا بتوانیم خدمات مشورتی خود را به تمام مدارس عرضه کنیم .

وی به طراحت گفت : یکی از عملکردهایی که در سند تحول بنیادین ذکر شده این مورد است که مسئولیت آموزش و پرورش این است که به منظور برنامه ریزی راه زندگی دانش آموز باید ورود کند . قسمت برنامه ریزی راه تحصیلی و شغلی به ما محول شده است . این راه زندگی و ساختار به افراد متخصص احتیاج دارد و هر کسی نمی تواند انجام دهد . به همین دلیل ما هر تعداد نیروی متخصص در مدرسه داشته باشیم در انجام این مسئولیت موثرتر خواهیم بود.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش همچنین در مورد این موضوع که به چه دلیل برای درس تفکر و مهارت های زندگی جایگاه قابل تاملی در ساعات درسی مدارس نیست، افزود : برای مبحث مهارت آموزی مخصوصا مهارتهای زندگی ، ما هم ایجاد محتوا کرده ایم (۱۰ جلد کتاب که ۲۲ فضیلت را تعلیم می دهد) و همچنین سعی کردیم جدی تر دیده شود. در آغاز این درس در فوق برنامه متوسطه اول قرار گرفت که در قدم بعدی در متوسطه دوم هم قرار خواهد گرفت . با گفتگویی که با مقام وزارت داشتیم ایشان قول دادند پیگیری شود که در برنامه درسی پایه ابتدایی نیز این درس گنجانده شود که بنا بر عقیده ما جای صحیح آموزش این درس در پایه ابتدایی است.


دیدگاه ها

آخرین اخبار