افزایش بودجه آموزش و پرورش

نوشته شده توسط اکبری * سارا در 1397/05/01 10:42

 عضو کمیسیون آموزش مجلس ضمن انتقاد از بودجه آموزش و پرورش، دید هزینه‌ای به وزارتخانه را نادرست دانست

سیدجواد ساداتی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از شیوه پرداخت اعتبار مالی به آموزش و پرورش در طول سال‌های اخیر، اعلام کرد : یکی از علل تاثیرگذار در تعیین بودجه آموزش وپرورش نوع نگاه جامعه به این وزارتخانه است؛ نباید بودجه آموزش و پرورش ، به عنوان هزینه دیده شود بلکه باید آن را نوعی سرمایه‌گذاری بدانیم .

نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی گفت : سایر کشورها با شعار "آموزش و پرورش محور توسعه" همه کوشش خود را به منظور برطرف کردن احتیاجات این وزارتخانه به کار می‌گیرند ؛ زیرا نظام آموزشی هر کشور منابع انسانی آن کشور را تعلیم می دهد .

ساداتی‌نژاد با ذکر این موضوع که سرمایه هر کشور نیروی انسانی آن کشور است و نه بشکه‌های نفتی، عنوان کرد: اگر نیروی انسانی متخصص نباشند منابع و ثروت‌های طبیعی آن کشور تباه شده و از بین می‌ روند و نمی توان از آنها به خوبی استفاده نمود ؛ همچنین نیروی انسانی متخصص نیز در مدارس و دانشگاه‌ها تعلیم می یابند .

آموزش و پرورش نیروی انسانی را به منابع انسانی و ثروت تبدیل می‌کند

وی با عنوان این موضوع که آموزش و پرورش نیروی انسانی را به منابع انسانی و ثروت مبدل می‌کند، ادامه داد : اگر دولت اعتبارات مطلوبی به آموزش و پرورش اختصاص دهد منابع انسانی توانایی در کشور پرورش می‌یابد ؛ در سال‌های اخیر به سبب دید هزینه‌ای به آموزش و پرورش دقت زیادی به بیشتر کردن اعتبارات در این وزارت نشده است.

آموزش وپرورش محدودیت مالی زیادی نسبت به بقیه وزارتخانه‌ها دارد

یک میلیون معلم در آموزش وپرورش مشغول به کار هستند

وی با عنوان این مطلب که آموزش وپرورش محدودیت مالی زیادی در مقایسه با بقیه وزارتخانه‌ها دارد ، مطرح کرد: یک میلیون آموزگار در این وزارتخانه اشتغال دارند ؛ در صورتی که چانه مالی در آموزش و پرورش بسیار کم است، از طرف دیگر مجلس نمی‌تواند در بودجه این وزارت دگرگونی های زیادی بوجود آورد . برای نمونه امسال 5 هزار میلیارد تومان و سال قبل 3 هزار و 700 میلیارد تومان به اعتبارات آن افزوده شده که این میزان اثر قابل توجهی در برطرف شدن مسائل و اجرا برنامه‌های فوق برنامه ندارد.

دولت باید با تغییر دید ، اعتبار آموزش و پرورش را زیاد کند

عضو فراکسیون ولایی مجلس اعتقاد دارد، لازم است که آموزش و پرورش را از فقدان اعتبارات نجات داد و برای انجام این موضوع در مرحله نخست دولت باید با تغییر دیدگاه بودجه لازم این وزراتخانه را فراهم کند؛ کمیسیون آموزش و مجلس در همه حال در تلاش برای بالا بردن بودجه آموزش و پرورش است ولی بدلیل اینکه لایحه بودجه را دولت ارائه می‌دهد مجلس نمی‌تواند تغییرات زیادی در بودجه به وجود آورد .

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود : دولت باید در بودجه سال 98 با تصمیم گیری حتمی و سریع بودجه لازم برای آموزش و پرورش را مهیا کند تا این وزارتخانه بتواند علاوه بر پرداخت حقوق دستمزد و مزایا معلمان بودجه مورد نیاز به منظور مدارس شبانه‌روزی، سرویس ایاب و ذهاب، پرداخت سرانه‌های دانش‌آموزی را به دست آورد.


دیدگاه ها

آخرین اخبار