مدارس موظف به ثبت نام بی قید و شرط دانش آموزان هستند

نوشته شده توسط اکبری * سارا در 1397/04/27 12:19

علیرضا کمرئی:

نام نویسی بدون قید و شرط دانش آموزان از وظائف است 

مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات، نام نویسی بدون قید و شرط دانش آموزان شرایط دار ، یک اصل است که مدیران باید آن را انجام دهند.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، علیرضا کمرئی با توجه به شروع فصل نام نویسی مدارس اعلام کرد: طبق ماده 4 آیین نامه اجرایی مدارس مدیر مدرسه به عنوان نماینده آموزش و پرورش منطقه در قبال همه کارها از جمله به درستی انجام شدن فعالیت های آموزشی ، پرورشی ، مالی و اداری مدرسه مسئولیت دارد و وظیفه دارد طبق قوانین موجود با طرح ریزی صحیح و به کارگیری همکاری کارکنان و دانش آموزان و والدین آنها و با بهره جویی از منابع و امکانات درون و بیرون از مدرسه به سبب رسیدن به اهداف مصوب سال تحصیلی کوشش نماید.

وی عنوان کرد : طبق ماده 5 همین آیین نامه مدیر مدرسه وظیفه دارد با بهترین بهره گیری از منابع مالی دولتی ، استفاده از همکاری های اختیاری مردمی و مساعدت افراد خیر و همچنین قوی کردن منابع اعتباری مدرسه ابزار مناسب را برای انجام بهتر برنامه مدرسه بوجود آورد .

کمرئی با اشاره به ماده 8 قانون شوراهای آموزش و پرورش مصوب سال 1372 گقت : طبق این ماده قانونی و نیز آیین نامه اجرایی مدارس ، استفاده ازکمک های اختیاری مردمی از نظر قانونی ایرادی ندارد اما بر اساس ماده 4 آیین نامه اجرایی مدارس ، کلیه فعالیت های مدرسه بر پایه قوانین است، در نتیجه باید دید با اینکه قوانین و آیین نامه ها جذب همکاری های اختیاری را قانونی دانسته، چگونه مدیران مدارس در نقش اجراکنندگان اساسی قانون و رعایت کنندگان آیین نامه ها و دستورالعمل ها و همجهت با سیاست های وزارت آموزش و پرورش عمل کنند .

وی اطمینان مردم به آموزش وپرورش را مهمترین سرمایه اجتماعی دانست و عنوان کرد: همیشه مدیران حافظان حقوق مردم و اعتبار مدرسه هستند و فعالیت های قانونی آنها از داخل و خارج دستگاه آموزش و پرورش مورد پشتیبانی قرار می گیرد، به همین دلیل هنگامی که مدیران در برابر احکام صریح بخشنامه ها و دستورالعمل ها قرار می گیرند نیازی به تفسیر نیست و نباید طبق سلیقه خودشان عمل کنند . لازم به ذکر است بین جذب همکاری اختیاری و مجاز نبودن گرفتن وجه در فصل ثبت نام در انجام دستورالعمل و بخشنامه های مربوطه مسئولیت قانونی مبرهنی دارند در نتیجه نه تنها خود را در برابر قانون قرار نمی دهند بلکه قوانین و مقررات را انجام می دهند و به این صورت حقوق مردم را در زمینه آموزش و تحصیل فراهم نمایند.

مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات، مطرح کرد: اصل بر نام نویسی بی قید و شرط دانش آموزان دارای شرایط لازم  به عنوان یک حق است نه جذب همکاری مالی ولو بطور اختیاری . این دلیلی است که معمولا باعث خدشه دار شدن ارتباط بین خانواده ها و مدرسه می شود .همچنین وی خاطر نشان کرد : در صورتی که خانواده ها همکاری نکنند مدیران مدارس با دشواری روبرو خواهند شد ولی محدود بودن درخواست برای همکاری در فصل ثبت نام وجود دارد .

کمرئی افزود : بر این عقیده ایم که اگر همکاری از روی اختیار و تمایل باشد اعتبار و برکت بیشتری نسبت به زمانی که با اجبار باشد دارد ولو از نظر ارقام به نسبت قبل کاهش یافته باشد . به همین دلیل درخواست همکاری مالی در فصل ثبت نام برای مدارس عادی دولتی ، هیات امنایی و نمونه دولتی بر اساس قوانین موجود جائز نیست.

وی در ارتباط با همکاری مردمی در مدارس غیر دولتی عنوان کرد : مدارس غیر دولتی مطابق با الگوی اعلام شده برای شهریه و نیز مدارس استعدادهای درخشان به مقادیر معلوم شده تحت عنوان حق الثبت و مدارس شاهد طبق ضوابط تعیین شده مجاز به جلب مشارکت خانواده ها بابت بخشی از هزینه کلاس های فوق برنامه می باشند ، این مدارس می توانند در فرآیندی شفاف به میزان مقرر و نه بیشتر، حتی در فصل ثبت نام تقاضای مشارکت کنند .


دیدگاه ها

آخرین اخبار