کاهش مدارس چند شیفته و افزایش نرخ باسوادی در کشور حاصل مشارکت خیّرین مدرسه‌ساز

نوشته شده توسط اکبری * سارا در 1397/04/24 15:53

رئیس کمیسیون آموزش مجلس مطرح کرد:

کاهش مدارس چند شیفته و افزایش نرخ باسوادی در کشور حاصل مشارکت خیّرین مدرسه‌ساز

کاهش مدارس چند شیفته و افزایش نرخ باسوادی در کشور حاصل مشارکت خیّرین مدرسه‌ساز
رئیس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به مشارکت خیّرین مدرسه‌ساز در طول سالیان مدید گفت: حاصل این تعامل و همکاری خوب خیّرین مدرسه‌ساز، کاهش مدارس چند شیفته و بالا رفتن میزان باسوادی در کشور بوده است.
به گزارش شبکه علمی ثریا، محمدرضا عارف رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای که با حضور مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و همچنین جمعی از خیرین مدرسه‌ساز برگزار شد، عنوان کرد: برطرف شدن کمبود فضاهای آموزشی کشور با مشارکت خیرین و برنامه‌ریزی دولت سرعت بیشتری می‌گیرد و در این راستا باید دولت با عملکرد خود، انگیزه فعالیت خیرین مدرسه‌ساز را بالا برد .
وی با اشاره به مشارکت خیرین مدرسه‌ساز در طول سالیان متمادی افزود: نتیجه این تعامل و همکاری خوب خیرین نیکوکار مدرسه‌ساز، کم شدن تعداد مدارس چند شیفته و بالا رفتن نرخ باسوادی در کشور بوده است.
عارف با تأکید بر برطرف شدن موانع فعالیت خیرین مدرسه‌ساز و تشویق و ترغیب آنان برای استمرار کارهای نیکوکارانه، عنوان کرد: به کارگیری از ظرفیت خیرین در ساخت و گسترش فضاهای آموزشی به عنوان یک نمونه و تجربه موفق ملی بوده است.
نماینده مردم تهران، ری،شمیرانات، اسلامشهر و پردیس همچنین در ادامه با اشاره به وضعیت نامناسب فضاهای آموزشی تهران عنوان کرد: بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس تهران علاوه بر تصمیم و اراده مسؤولان ضرورت همکاری و مشارکت‌های مردمی و ورود خیرین نیکوکار مدرسه ساز را می طلبد .
رئیس کمیسیون آموزش مجلس با ذکر اهمیت تعامل و همکاری دولت برای سرعت بخشیدن به برطرف کردن کمبود فضاهای آموزشی کشور، عنوان کرد: اختصاص ندادن به موقع اعتبارات دولتی در پروژه‌های مشارکتی دولت و خیرین دلیل بر بی‌اعتنایی دولت به این موضوع نیست، بلکه دلیل مهم محدودیت‌های اعتباری است.
وی با تأکید بر اینکه مهیا ساختن شرایط و امکانات تحصیل رایگان برای همه جز وظایف دولت است، خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی دولت می‌تواند با رفع موانع و مشکلات پیش روی خیرین مدرسه‌ساز و افزایش انگیزه فعالیت آنان در این راستا بسیار موثر عمل کند.
عارف گفت: علاوه بر مشارکت خیرین در مورد ساختمان مدارس، همکاری در تأمین تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی هم که در حال حاظر جز نیازمندی‌های اساسی دانش آموزان است، بسیار با ارزش است.
مهراله رخشانی‌مهر نیز در این جلسه به ارائه گزارش دقیقی از وضعیت فضاهای آموزشی در سال‌های اخیر پرداخت و عنوان کرد: 30 درصد فضاهای آموزشی کشور (67 هزار کلاس درس) نیاز به تخریب، بازسازی و مقاوم سازی دارند و 70 درصد آن مستحکم هستند که این میزان در سال 84 برعکس بود.
وی عنوان کرد: در حال حاظر میانگین سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش آموز 5.2 مترمربع است؛ در حالی که فضای استاندارد و مطلوب 8.4 مترمربع است.
معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با عنوان این مطلب که هم اکنون 11 استان کشور از نظر سرانه فضای آموزشی زیر خط میانگین قرار دارند، استان‌های البرز، تهران، خراسان، سیستان و بلوچستان، گیلان و خوزستان را از جمله این استان‌ها عنوان کرد و افزود: به دلیل مهاجرت به خصوص در استان البرز، موجب کاهش سرانه فضای آموزشی در این استان شده است.
وی در ادامه خطاب به رئیس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به این موضوع که در برنامه پنجم توسعه، اعتباری بالغ بر 3 میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی به بازسازی و مقاوم سازی مدارس تخصیص داده شده، گفت: همین حکم در برنامه ششم‌ توسعه نیز عنوان شده است که برای تسریع در تخصیص این اعتبار، درخواست جابجایی آن از محل صندوق توسعه ملی را داریم.
در این جلسه تعدادی از خیرین نیز به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.
 
 

 


دیدگاه ها

آخرین اخبار